< sekcia Trnavský kraj

V trnavskej nemocnici otvorili poradňu pre onkologických pacientov

Ilustračné foto. Foto: TASR – Maroš Černý

Ambasádor organizácie Patrik Herman na otvorení uviedol, že fungovanie poradne bude stáť na práci dobrovoľníkov v zmysle hesla Pacient pacientovi rozumie najlepšie.

Trnava 16. júna (TASR) – V ambulantnej časti Onkologickej kliniky Fakultnej nemocnice (FN) Trnava otvorili v stredu pacientsku poradňu. Slúžiť začne 23. júna pre onkologických pacientov a ich príbuzných z Trnavy a širokého okolia. Na jej vzniku sa podieľala FN v spolupráci s alianciou NIE RAKOVINE a viacerými sponzormi z regiónu.

„Pacientska poradňa v Trnave je v poradí štvrtou na Slovensku po Národnom onkologickom ústave v Bratislave, Východoslovenskom onkologickom ústave v Košiciach a FN v Nitre. Je zároveň druhou mimo špecializovaných ústavov a jej spustenie urýchlil aktívny prístup vedenia kliniky i FN,“ uviedla Jana Pifflová Španková, prezidentka aliancie, ktorá poradne zastrešuje. Ambasádor organizácie Patrik Herman na otvorení uviedol, že fungovanie poradne bude stáť na práci dobrovoľníkov v zmysle hesla Pacient pacientovi rozumie najlepšie. „Pacienti a ich blízki dostanú odpovede na otázky, na ktoré nie je čas ani priestor v ambulancii, a praktické rady od tých, ktorí si všetky úskalia liečby prežili na vlastnej koži,“ povedal.

Vhodné adeptky na post poradcu vytypovala klinika, v prvej fáze sa budú každú stredu striedať bývalé onkologické pacientky Dáša Mikulášová, Adriana Sitárová, Adriana Dudeková a Andrea Weršková. „Prešli sme testovaním, či vydržíme tlak, ktorý bude na nás kladený,“ povedala Weršková pre TASR. Absolvovali týždenný seminár, vzdelávali sa v otázkach diagnóz, aby dokázali pacientovi poradiť, rozprávať sa s ním, ako mu pomôcť. „Myslím si, že sme pripravené, aj tým, že sme samy prešli tou chorobou, vieme, ako s touto diagnózou treba narábať,“ doplnila. V poradni dostanú záujemcovia informácie v oblasti zvládania liečby a jej následkov, výživy a stravovania, nárokov na sociálnu výpomoc a kompenzačné pomôcky a ich správneho používania, ale aj rady založené na osobných skúsenostiach, ako to zvládnuť psychicky doma či v zamestnaní, či len obyčajnú ľudskú podporu a povzbudenie. "Sme vďační, že vedenie onkologickej kliniky i nemocnice vníma význam vzájomnej pacientskej pomoci a dôležitosť psychosociálnej podpory onkologických pacientov," dodala Pifflová Španková.

Na realizáciu projektu vyčlenila FN podľa riaditeľa Vladislava Šrojtu časť potrebných prostriedkov, pri vybavení nového priestoru poskytli pomoc prostredníctvom aliancie NIE RAKOVINE viaceré spoločnosti. Ako doplnil zástupca jednej z nich František Miksa, takto spolupracovali už na štyroch etapách prestavby a modernizácie onkologickej kliniky a pripravujú v spolupráci s prednostom kliniky Marianom Streškom piatu.