Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Trnavský kraj

Žitnoostrovský cyklobus premáva, medzištátna kompa len sporadicky

Ilustračné foto. Foto: TASR

Kým fungovanie cyklobusu turisti pochvaľujú, úplne opačný názor majú na prevádzku kompy na Dunaji medzi Gabčíkovom a maďarskou obcou Dunaremete.


Dunajská Streda/Gabčíkovo 29. mája (TASR) – Cyklobus na linke Dunajská Streda – Gabčíkovo a späť od začiatku mája do začiatku septembra opäť premáva podľa cestovného poriadku. Chodí tam a späť tri razy denne v sobotu, nedeľu a sviatočné dni. Odchody a príchody sú naviazané na spoje železničnej dopravy spoločnosti RegioJet. Cyklobus spoločne prevádzkuje SAD Dunajská Streda a Mestský úrad Dunajská Streda. Informoval o tom TASR primátor mesta Zoltán Hájos.

„Tento druh prepravy sme spustili v roku 2010. Uvedomili sme si, že v meste je veľa priaznivcov cykloturistiky, ako aj to, že cez Gabčíkovo vedie medzinárodná cyklistická trasa. V záujme bezpečnosti milovníkov dvoch kolies sme zaviedli tento spoj,“ priblížil Hájos s tým, že upravený autobus v zadnej časti s hákmi na bicykle je využitý v priemere na 80 %.

Podľa ďalších slov primátora mesto dotuje prevádzku autobusu sumou 5000 eur ročne. „Je to vhodný spôsob podpory turistiky. Autobus bude premávať až do vybudovania cyklocesty medzi mestami Dunajská Streda a Gabčíkovo,“ zdôraznil. O termíne je však predčasné hovoriť. Hájos pripomenul, že cena cestovného lístka je symbolická.

Kým fungovanie cyklobusu turisti pochvaľujú, úplne opačný názor majú na prevádzku kompy na Dunaji medzi Gabčíkovom a maďarskou obcou Dunaremete. Primátor mesta Gabčíkovo Iván Fenes TASR uviedol, že prevádzka je v úplnej kompetencii maďarskej strany a konštatoval, že napriek tomu sa často obracajú na neho sklamaní turisti. „V súčasnosti kompa premáva raz denne. Doobeda odchádza z Maďarska a poobede sa vracia späť,“ povedal prevádzkovateľ plavidla, starosta obce Lipót Péter Tóth. Znamená to, že ak niekto nastúpi na kompu v Gabčíkove, nemá sa ako dostať späť.

„Žiaľ, vyzerá to tak, že nie je záujem o túto kompu. Možno štart bol zlý, technické problémy a nepravidelnosť odradili turistov. V období školských prázdnin skúsime obnoviť premávku tak, aby sme aspoň dvakrát denne premávali,“ zdôraznil Tóth. Dodal, že ak na maďarskej strane nie sú záujemcovia, spoj sa zruší. „A to je hlavný dôvod, že na slovenskej strane už nie je záujem. Zbytočne tu čakajú turisti, nikto im nevie povedať, či plavidlo príde alebo nie,“ zdôraznil turista z Hlohovca Jozef Hrušovský.

Kompu medzi Slovenskou republikou a Maďarskom slávnostne odovzdali do užívania 26. júla 2013. V rámci cezhraničnej spolupráce medzi oboma krajinami malo byť nové turistické prepojenie pre verejnosť k dispozícii na druhý deň, ale pre technické problémy kompa od 27. júla bola odstavená. Nasledovali časté poruchy, nízka hladina rieky, kompa chodila nepravidelne. Projekt sa realizoval v celkovej hodnote viac ako 3,2 milióna eur a 85 % finančných prostriedkov hradila Európska únia.

Podľa pôvodných plánov plavidlo bolo konštruované tak, že malo byť v prevádzke aj vtedy, keď je nízka hladina vody Dunaja. Kompa je 24 metrov dlhá, viac ako sedem metrov široká, s nízkym ponorom 40 cm. Môže previezť 100 osôb, šesť osobných automobilov a niekoľko desiatok bicyklov. Prístav pri Gabčíkove má čakáreň, vlastnú žumpu, studňu, verejné osvetlenie, parkovisko a vybudovala sa aj 500 metrov dlhá prístupová cesta. Kompa by mala spájať Žitný ostrov a Szigetköz (Malý Žitný ostrov).