Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 16. jún 2025Meniny má Blanka a Bianka
< sekcia Stalo sa vtedy

FOTO Z ARCHÍVU: Slovensko 1938 – 45: Nové bratislavské trolejbusy

Na snímke z 20. júna 1941 nové trolejbusy bratislavskej verejnej dopravy. Zdroj Slovenský národný archív. Foto: SNA

Seriál vznikol v rámci projektu spolupráce TASR a Slovenského národného archívu.



História bratislavskej trolejbusovej dopravy siaha do roku 1909, kedy sa 19. júla sa začala prevádzka na elektrickej automobilovej linke do Vydrickej doliny. Tá bola predchodcom dnešných trolejbusov. Tie zabezpečovali počas týždňa dopravu ľudí do zamestnania a cez voľné dni vozili ľudí do prírody Železnej studničky. Podľa dobových záznamov túto trať prevádzkovali len do roku 1915, kedy sa premávka na trase zastavila.

Na snímke z 20. júna 1941 nové trolejbusy bratislavskej verejnej dopravy. Zdroj Slovenský národný archív.
Foto: SNA


Obnovenia trolejbusovej dopravy sa Bratislavčania dočkali až v roku 1941, kedy do ulíc mesta vyšli nové trolejbusy MAN-Siemens nemecko-českej výroby. „Trolejbusová linka M nahradila rovnomennú autobusovú linku spájajúcu Redutu na Palackého ulici s Hlavným nádražím. V tom istom roku začala premávať aj druhá trolejbusová linka na Patrónku. O ďalšie dva roky bola autobusová linka „H“ nahradená rovnomennou trolejbusovou linkou premávajúcou z Červeného kríža na Kolibu,“ píše sa na webovej stránke DPMB.

Koncom vojny nemecké vojská zdemolovali trolejové vedenia, poškodili koľajnice, vozidlá, niektoré autobusy odcudzili a ich vyčíňanie viedlo k úplnému zastaveniu mestskej hromadnej dopravy. Tú obnovili až po vojne.
Zdroj www.dpmb.sk, Slovenský národný archív