
Teraz.sk prináša historické fotografie z archívu TASR s dobovými popiskami.
Autor TASR
Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Novovznikajúce ľudovodemokratické zriadenie potrebuje zaujať široké vrstvy obyvateľstva novinkami, ktoré sa vyrovnajú konkurencii v ostatnom svete. Obyvateľstvo musí presvedčiť o tom, že znárodnenie priemyselných podnikov bolo správnym krokom.
Vtedajšia moc bazírovala na tom, aby presvedčila ľudí, že odobratie majetku továrnikom a podnikateľom a jeho zverenie vládnucej strane, respektíve ako sa to zvyklo hovoriť „dať do rúk pracujúceho ľudu“, je tým najlepším riešením.
Každý úspech v medzinárodnej konkurencii znamená pre socialistické zriadenie veľké plusy. Nemalo tomu byť inak ani v prípade automobilovej výroby. Výstavným kusom s množstvo ocenení bol aj Tatraplán inžiniera Bruna Sojku, ktorý svoj stroj mal predstaviť v plnej paráde na I. Slovanskom okruhu v Bratislave. Bratislavčania si pred medzinárodným podujatím mohli prezrieť pretekársky automobil, ktorý vyrobili šikovné ruky československých robotníkov.
Viac fotografií nájdete TU
„V rámci medzinárodnej motocyklovej súťaže I. Slovanského okruhu v Bratislave pôjde náš známy motorista Bruno Sojka na svojom Tatrapláne päť kôl závodným tempom, aby predviedol obecenstvu výrobok nášho znárodneného priemyslu, ktorý vytvorili ruky našich pracujúcich,“ píše sa v archívnej správe z roku 1950.
Uvádza sa v nej aj to, že závodný voz Tatraplán dosahuje rýchlosť 180 km za hodinu pri výkone 80 HP a Sojka získal na ňom už viac víťazstiev. Prvý raz štartoval s týmto vozom na Masarykovej veľkej cene v Brne, kde sa umiestnil bez tankovania na 9.mieste v silnej medzinárodnej konkurencii oproti strojom s výkonom 180 HP.