Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia UNESCO a veda

Štúdia: Deti čítajú viac kníh, dopomohli k tomu aj čitateľské výzvy

Ilustračná snímka. Foto: TASR Erika Ďurčová

Prispeli k tomu najmä trendy na sociálnych sieťach. Napríklad na TikToku funguje komunita BookTok, v rámci ktorého si používatelia navzájom odporúčajú jednotlivé diela a následne o nich diskutujú.

Dundee/Dublin 25. apríla (TASR) - Deti prečítali počas vlaňajšieho školského roka o štvrtinu kníh viac než rok predtým. Dopomohli k tomu aj rôzne čitateľské výzvy v aplikácii TikTok. Vyplýva to zo správy Čo čítajú deti (What Kids Are Reading), ktorú v utorok zverejnili britskí a írski vedci. TASR správu prevzala z denníka The Guardian.

Účastníkmi štúdie bolo 1,3 milióna detí v Británii a Írsku, ktoré v školskom roku 2021–2022 prečítali viac než 27 miliónov kníh. V porovnaní s predchádzajúcim školským rokom ide o 24-percentný nárast.

Prispeli k tomu najmä trendy na sociálnych sieťach. Napríklad na TikToku funguje komunita BookTok, v rámci ktorého si používatelia navzájom odporúčajú jednotlivé diela a následne o nich diskutujú.

Bádatelia uviedli, že mimoriadne populárna bola medzi školákmi najmä séria young adult komiksových kníh Motýliky (Heartstopper) od britskej autorky Alice Osemanovej o vzťahu dvoch stredoškolákov rovnakého pohlavia.

Medzi žiakmi prvého stupňa základných škôl sa na prvých priečkach umiestnili autor Jeff Kinney s populárnou knižnou sériou Denník odvážneho bojka a britský komik David Walliams a jeho séria Najhoršie deti na svete. Na treťom mieste sa umiestnila spiosvateľka J.K. Rowlingová.

Štúdia však uvádza, že napriek tomu, že deti so stúpajúcim vekom čítajú náročnejšiu literatúru, tento proces prebieha pomalším tempom, než by bolo žiaduce. Školáci na druhom stupni základnej školy napríklad častokrát čítajú knihy s rovnakou obťažnosťou, než čítali na prvom stupni.

Podľa vedcov sa tiež zhoršuje schopnosť školákov porozumieť čítanému textu. Je preto podľa nich potrebné, aby učitelia a rodičia žiakov nabádali k čítaniu náročnejšej literatúry primeranej ich veku.