Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

ŠTÚDIA: Leukémia je u dvoch ľudí liečených CAR T bunkami v remisii

Ilustračné foto Foto: TASR/Jan Peter Kasper, Friedrich-Schiller-Universität Jena

Dlhodobé sledovanie už vyliečených pacientov by mohlo podľa odborníkov odhaliť, aké faktory sú dôležité pre trvalý úspech liečby CAR-T bunkami.

Philadelphia 4. februára (TASR) - Leukémia dvoch ľudí, ktorí boli ako jedni z prvých liečení chimérnymi antigénnymi receptormi (CAR) T-lymfocytov, je po 12 rokoch stále v remisii (obdobie ústupu príznakov choroby). TASR o tom informuje na základe štúdie uverenej vo vedeckom časopise Nature.

CAR T-lymfocyty sú laboratórne pozmenené bunky imunitného systému, ktorých úlohou je vyhľadávať a ničiť tumory. V roku 2010 boli pacientom podané po prvý raz.

Už po pár týždňoch od podania experimentálnej liečby nenašli lekári v tele jedného z pacientov - Dougha Olsona - žiadnu rakovinovú bunku. Po 12 rokoch sú CAR T-bunky rovnako účinné a Olsonova chronická lymfocytová leukémia (CLL) je stále v remisii.

"Až teraz môžeme prehlásiť, že CAR T-lymfocyty skutočne liečia pacientov s leukémiou," uviedol Olsonov lekár Carl June z Pensylvánskej univerzity.

Nie je jasné, či CAR T-lymfocyty zabili všetky leukemické bunky krátko po ich zavedení, alebo stále v procese pokračujú a ničia akékoľvek leukemické bunky skôr ako dosiahnu detekovateľnú úroveň.

Výskumníci sledovali vývoj liečby u Olsona a ďalšieho pacienta, ktorý podstúpil liečbu v roku 2010. Odhalili, že vložené CAR T-bunky v tele pacientov pretrvávali, charakteristiky tejto populácie buniek sa však časom zmenili.

Ilustračné foto.

Čoskoro po ich podaní sa objavila významná populácia T-lymfocytov - CD8+ bunky, nazývané tiež zabíjačské. Tieto dokážu identifikovať a zničiť bunky, ktoré vykazujú nezvyčajné proteíny. Takými sú aj rakovinové či vírusom infikované bunky.

Počas niekoľkých rokov prebral dominanciu iný typ CAR T-lymfocytov - CD4+ bunky. Tie môžu prevziať v imunitnom systéme rôzne funkcie. Podľa vedcov mali obaja účastníci štúdie CD4+ bunky, ktoré boli schopné zabíjať leukemické bunky.

Táto terapia sa začína odobraním imunitných buniek nazývaných T-lymfocyty z tela pacienta. Následne ich odborníci geneticky pozmenia tak, aby produkovali proteíny - chimérne antigénne receptory, ktoré vedia rozpoznať rakovinové bunky. Tieto pozmenené CAR T-lymfocyty sú napokon pacientovi infúzne podané.

Ide však o drahú, riskantnú a technicky náročnú terapiu. Preto sa používa až ako posledná možnosť, keď zlyhajú ostatné metódy.

Ilustarčné foto.

Od roku 2010 sa používa päť rôznych druhov terapie CAR T-bunkami. Americká lieková agentúra (FDA) terapiu schválila ako liečbu leukémie, lymfómov a myelómov. Podľa Juna túto liečbu podstúpilo už desaťtisíce ľudí.

Z počiatku však vedci zaznamenali dlhodobú remisiu CLL len v 25 až 35 percentách prípadov takto liečených pacientov. Až po následnom niekoľkoročnom zdokonaľovaní sa toto percento zvýšilo.

Vedci predpokladajú, že by mohlo ísť o dlhodobú liečebnú terapiu proti CLL, ktorá predstavuje asi štvrtinu nových prípadov leukémie.