Sobota 26. október 2024Meniny má Demeter

NOVINKY VO VEDE: Mikroplasty v semenníkoch či znudené kosatky

Ilustračná snímka. Foto: TASR/František Iván

Veľké množstvo plastového odpadu v životnom prostredí spôsobilo rozšírenie mikroplastov po celej planéte, od vrcholu Mount Everestu po dno Mariánskej priekopy.

Bratislava 31. mája (TASR) - Svet vedy za posledné dni priniesol niekoľko zaujímavých a dôležitých správ. Všetky skúmané ľudské a psie semenníky obsahovali mikroplasty, venušiansky vulkanizmus je silnejší ako sa doteraz predpokladalo a kosatky zrejme útočia na jachty, pretože sa nudia a chcú sa hrať. TASR prináša súhrn toho najzaujímavejšieho z oblasti vedy a techniky.

Americkí vedci objavili mikroplasty vo všetkých skúmaných ľudských a psích semenníkoch a domnievajú sa, že môžu mať súvis s poklesom počtu spermií u mužov po celom svete, uvádza nová štúdia.

Mikroplasty sú drobné kúsky plastu od jedného nanometra do piatich milimetrov potenciálne škodlivé pre oceány a vodnú faunu a flóru, uvádza americký Národný úrad pre oceány a atmosféru (NOAA). Môžu pochádzať z rôznych zdrojov, napríklad z väčších kusov plastov rozpadávajúcich sa na stále menšie a menšie kusy.

Vedci z University of New Mexico (UNM) v Spojených štátoch testovali 23 ľudských semenníkov a 47 psích semenníkov. Psie semenníky pochádzali z kastrácií zvierat, ľudské semenníky z pitiev mužov vo veku 16 až 88 rokov vykonaných v roku 2016. Vedci skúmali ľudské vzorky po uplynutí zákonom určenej lehoty ich uchovávania a následne ich zničili. Výsledky novej štúdie publikované v odbornom žurnále Toxicological Sciences uvádzajú, že koncentrácia mikroplastov v ľudských semenníkoch dosiahla takmer trojnásobok koncentrácie mikroplastov v psích semenníkoch.

Vulkanická aktivita na Venuši je silnejšia ako sa doteraz predpokladalo. Vyplýva to z analýzy starších radarových snímok, ktoré vedcom poskytli dôkazy o erupciách na dvoch ďalších miestach nehostinného povrchu druhej planéty slnečnej sústavy.

Radarové snímky sondy NASA Magellan z rokov 1990 až 1992 naznačovali už v čase pozorovania veľké lávové prúdy na dvoch miestach na severnej pologuli Venuše, uviedli vedci. Sonda zmapovala 98 percent povrchu Venuše a analýzu získaných údajov zjednodušili až súčasné výpočtové metódy.

"Výrazne to mení naše chápanie vulkanickej aktivity na Venuši. Tiež to naznačuje, že by mohla byť oveľa aktívnejšia, ako sa doteraz predpokladalo," povedal planetárny vedec Davide Sulcanese z d'Annunziovej univerzity v talianskej Pescare. Je tiež hlavným autorom štúdie zverejnenej tento týždeň v časopise Nature Astronomy.

Jedným z dvoch miest je sopka Sif Mons v oblasti Eistla Regio. Radarové snímky zachytili lávový tok s rozlohou asi 30 štvorcových kilometrov. Druhým je vulkanická nížina v regióne Niobe Planitia. Tamojší lávový prúd má asi 45 štvorcových kilometrov.

Útoky kosatiek na lode a člny, ktoré sa v uplynulých rokoch odohrali v okolí Pyrenejského polostrova, vyvolali otázky širokej aj odbornej verejnosti, čo toto správanie spôsobuje. Dôvod môže byť jednoduchý, uvádza štúdia – nuda a hravosť.

Skupina kosatiek dravých (orca orcinus) útočila na lode a člny plaviace sa vo vodách v okolí Španielska, Portugalska, Francúzska a Maroka a niekoľko plavidiel aj potopila. Medzinárodná skupina vedcov vypracovala na podnet španielskej a portugalskej vlády správu, ktorá skúmala ich správanie a spôsoby, ako mu zamedziť.

Kosatky podľa záznamov od roku 2020 zaútočili na 673 lodí, pri útokoch sa zvyčajne zameriavali na kormidlá lodí. Expert na veľryby Alexandre Zerbini uviedol, že útoky kosatiek na túto časť lodí sú iba módnym výstrelkom znudených hravých dospievajúcich kosatiek.

Takáto činnosť kosatkám prináša zážitok, tvrdí Renaud de Stephanis z ochranárskej spoločnosti CIRCE, ktorý sa správaním týchto morských cicavcov zaoberá už viac než 25 rokov. "More je pre zviera veľmi nudným miestom. Predstavte si, že ste pes alebo nejaký iný cicavec; môžete sa hrať s vecami okolo seba. No v mori je iba málo vecí, s ktorými by sa kosatky mohli hrať, preto sa hrajú s kormidlami," vysvetlil.