Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav

Suchozemské rastliny evolučne využívali existujúce gény na nové účely

Ilustračná snímka. Foto: AP Photo/Matt Rourke

Praha 4. augusta (TASR) – Medzinárodný tím s účasťou českých biológov zistil, že suchozemské rastliny počas svojej evolúcie často využívali už existujúce gény na nové účely. Ukázalo sa, že samčie pohlavné bunky a s nimi súvisiace rozmnožovacie štruktúry slúžia ako "prírodné laboratórium" pre evolúciu nových génov. TASR o tom informovala Akadémia vied ČR.

Na výskume sa podieľali aj vedci z Laboratória biológie peľu Ústavu experimentálnej botaniky Akadémie vied ČR. Vedci v časopise Nature Plants popisujú, ako tento proces prebieha na genetickej úrovni.

"V tejto štúdii sa nám podarilo získať solídne molekulárnobiologické fakty o evolúcii pohlavných orgánov u krytosemenných rastlín. Potvrdili sme, že samčí gametofyt je veľmi špecializovaná a unikátna časť rastlinného organizmu. Pomerne veľké percento génov totiž vykazuje aktivitu výhradne v jeho bunkách. Mnohé z nich sú navyše gény evolučne mladé. Samčí gametofyt tak zastáva funkciu akéhosi laboratória, v ktorom môže evolúcia vyvíjať nové gény," vysvetľuje vedúci českého vedeckého tímu profesor David Honys.

Dá sa očakávať, že údaje o génovej aktivite, ktorá vznikla v rámci tejto štúdie, môže mať praktický význam a nájde využitie aj v budúcnosti. "Ak lepšie pochopíme molekulárne mechanizmy riadiace vývoj peľu, opeľovania a oplodnenia, budú naše poznatky využiteľné v poľnohospodárstve, napríklad pri šľachtení výnosnejších rastlín," dodáva Honys.

Ilustračná snímka.
Foto: AP Photo/Matt Rourke

Medzinárodný tím vedcov zo Singapuru, USA a šiestich európskych krajín skúmal aktivitu tisícok génov pri desiatich vybraných druhoch – od machorastov po dvojklíčnolistové byliny.

Biológovia identifikovali gény, ktoré mohli hrať úlohu pri vzniku orgánov a ich evolučnom vývoji. Na základe podobnosti konkrétnych génov medzi jednotlivými druhmi tím určil, kedy sa príslušné gény počas evolúcie suchozemských rastlín objavili či zanikli. Ukázalo sa, že gény v DNA rastlín zostávajú, ale získavajú nové funkcie.