Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav

Českí vedci pomohli identifikovať päť nových rodov cicavcov

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Biodiverzita, biologická rozmanitosť, po celom svete v súčasnosti čoraz rýchlejšie mizne, najmä v dôsledku ľudskej činnosti, pripomína Akadémia vied.

Praha 21. júla (TASR) – Českí vedci pomohli identifikovať a pomenovať päť nových rodov afrických hlodavcov. TASR o tom v stredu informovalo tlačové oddelenie Akadémie vied Českej republiky.

Medzinárodný tím biológov pod vedením Jozefa Bryju z Ústavu biológie stavovcov Akadémie vied ČR rozšíril známe rady cicavcov o Congomys, Montemys, Ochromyscus, Serengetimys a Chingawaemys.

Štyri z týchto rodov experti popísali a premenovali na základe detailnej genetickej analýzy už predtým známych cicavcov, pričom zistili, že ide o evolučne odlišné línie. Výsledky svojej štúdie vedci zverejnili v časopise Molecular Phylogenetics and Evolution.

Vedci tieto nové rody pomenovali podľa ich vonkajšieho vzhľadu alebo prostredia, v ktorom tieto hlodavce žijú. Napríklad Congomys žije len v konžských dažďových lesoch a Serengetimys je známy iba zo savanových trávnatých biotopov v oblasti známeho národného parku Serengeti v severnej Tanzánii.

Rod Chingawaemys, ktorý bol doteraz objavený len v poslednom zbytku tropického pralesa v juhozápadnej Etiópii, je však pre vedu úplne nový. Tento rod predstavuje novo objavenú, šesť miliónov rokov starú evolučnú líniu.

„Celý tento starodávny rod Chingawaemys je známy len na základe jedného jedinca, ktorého naši ruskí kolegovia odchytili pred takmer 15 rokmi. Hoci sme opakovane túto ťažko dostupnú oblasť blízko Južného Sudánu navštívili, tak sa nám to už znova nepodarilo. A nikto nevie, či celý rod čoskoro nevymrie, pretože dažďový les nazývaný Chingawa - jediné známe miesto jeho výskytu - je ohrozovaný ľudskou činnosťou, najmä intenzívnym pestovaním kávy," približuje hlavný autor novej štúdie Josef Bryja.

Rod je taxonomická kategória, ktorá je tesne nadradená druhu. Objaviť nový rod cicavca je ako nájsť medzi zástupcami šeliem líšku či vlka, približuje Akadémia vied. Meno rodu je teda líška a druh je napríklad polárna, či všeobecná.