Utorok 30. apríl 2024Meniny má Anastázia

Čiernu dieru uprostred Mliečnej cesty obklopujú silné magnetické polia

Ilustračné foto Foto: TASR

Paríž 2. apríla (TASR) – Astronómovia objavili silné magnetické polia obklopujúce čiernu dieru uprostred Mliečnej cesty, informuje TASR na základe správy agentúry AFP.

Nová snímka z teleskopu Event Horizon Telescope (EHT) po prvý raz v polarizovanom svetle zachytáva prstenec magnetických polí obklopujúci čiernu dieru Sagittarius A* v strede našej Galaxie. Snímky v polarizovanom svetle umožňujú vedcom rozoznať čiary magnetických polí.

Magnetické polia sa podobajú poliam pozorovaným v okolí čiernej diery M87* v strede galaxie M87*, čo podľa Európskeho južného observatória naznačuje, že silné magnetické polia môžu byť bežné u všetkých čiernych dier.

"To, čo vidíme, sú silné, spletité a usporiadané magnetické polia v okolí čiernej diery uprostred Mliečnej cesty," vyhlásila Sara Issounová z Centra pre astrofyziku Harvardovej univerzity, ktorá pôsobí ako jedna z vedúcich pracovníkov projektu.

Hmotnosť supermasívnych čiernych dier uprostred galaxií sa pohybuje v miliónoch až miliardách násobkov hmotnosti Slnka. Vedci predpokladajú, že sa objavili veľmi skoro po vzniku vesmíru, no podrobnosti ich vzniku zostávajú záhadou.

Čierne diery vytvárajú takú silnú gravitáciu, že z nich nedokáže uniknúť nič, ani svetlo, čo znemožňuje ich priame pozorovanie. EHT však v roku 2019 pri čiernej diere M87* a v roku 2022 pri čiernej diere Sagittarius A* zachytil v polarizovanom svetle tok hmoty a plynu, ktoré čierne diery nasávajú a vypudzujú.

"Snímaním polarizovaného svetla vydávaného horúcim plynom v blízkosti čiernych dier priamo odvodzujeme štruktúru a silu magnetických polí formujúcich tok plynu a hmoty, ktorým sa čierna diera kŕmi," vyhlásil Angelo Ricarte z interdisciplinárneho centra Black Hole Initiative (BHI) na Harvardovej univerzite, ktorý pôsobí ako vedúci projektu.

"Silné magnetické polia oboch (čiernych dier) naznačujú, že ich existencia môže byť univerzálnou, ba dokonca možno základnou črtou týchto systémov," vyhlásila profesorka Mariafelicia De Laurentis z Universit degli Studi di Napoli Federico II, ktorá pôsobí aj v EHT.