Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

NAJSTARŠIE POHREBISKO NA SVETE: Paleontológovia ho objavili v JAR

Na archívnej snímke výskumník Lee Berger. Foto: TASR/AP

Nálezy rúcajú doterajšie predstavy vedcov o ľudskej evolúcii.

Pretória 6. júna (TASR) – Najstaršie pohrebisko na svete sa podarilo objaviť v Juhoafrickej republike (JAR). Podľa paleontológov obsahovalo ostatky jedného zo vzdialených príbuzných človeka s malým mozgom, o ktorom sa predtým predpokladalo, že nebol schopný zložitejších úkonov. TASR informuje na základe správy agentúry AFP.

Tím výskumníkov vedený renomovaným paleoantropológom Leem Bergerom vo vyhlásení uvádza, že v podzemnom jaskynnom systéme v oblasti známej ako Kolíska ľudstva, ležiacej neďaleko Johannesburgu, sa im podarilo objaviť ostatky niekoľkých príslušníkov druhu Homo naledi, hominida z doby kamennej a jedného z "bratrancov" moderného Homo sapiens.

"Ide o vôbec najstaršie dosiaľ objavené hroby v histórii homininov. Vekom aspoň o 100.000 rokov prekonávajú akékoľvek známe pohrebiská druhu Homo sapiens," uvádzajú vedci v sérii zatiaľ nerecenzovaných článkov, ktoré by mal vydať vedecký žurnál eLife.

Nálezy rúcajú doterajšie predstavy vedcov o ľudskej evolúcii. Dosiaľ panovalo presvedčenie, že na vykonávanie zložitých činností, ako je pochovávanie mŕtvych, bol potrebný veľký mozog. Ten však u Homo naledi dosahoval iba zhruba veľkosť pomaranča.

Homo naledi bol druh hominidov vysoký zhruba 150 centimetrov s rukami prispôsobenými na lezenie po stromoch i prácu s nástrojmi, jeho chodidlá však boli prispôsobené na kráčanie po rovnej zemi. Predstavuje teda prechodový stupeň medzi moderným človekom a opicami žijúcimi na stromoch. Druh bol pomenovaný po jaskynnom komplexe "Vychádzajúca hviezda", kde bol v roku 2013 objavený (naledi je slovo pochádzajúce z miestnych jazykov a znamená hviezda).

"Tieto objavy dokazujú, že pohrebné rituály neboli výhradnou doménou Homo sapiens či iných hominidov s veľkým mozgom," uvádzajú výskumníci a dodávajú, že ide len o jeden z viacerých dôkazov komplexných citových a kognitívnych procesov u príslušníkov druhu Homo naledi.