Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

Vedci našli stopy možno posledných dinosaurov v Británii

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Hlavný autor štúdie Philip Hadland z múzea a galérie umenia v britskom meste Hastings objavil neobvyklé odtlačky v kameni v roku 2011 a podľa vlastných slov mu hneď pripadali ako stopy.

Londýn 21. júna (TASR) - Výskumníci v britskom grófstve Kent objavili stopy pravdepodobne patriace posledným dinosaurom, ktoré chodili po tomto ostrove, vyplýva zo štúdie zverejnenej vo vedeckom časopise Proceedings of the Geologists' Association.

Ako píše britský denník The Guardian, posledné dinosaury vyhynuli pred približne 66 miliónmi rokov, keď našu planétu zasiahol asteroid. Na britských ostrovoch však k ich vyhynutiu došlo pre rozsiahle záplavy omnoho skôr – už pred 110 miliónmi rokov.

V tom čase sa tieto ostrovy nachádzali na mieste súčasného severného Maroka či južného Španielska. Obývateľná pôda vtedy pre rastúcu morskú hladinu rýchlo mizla. Jedna piesková pláž na juhu Anglicka neďaleko bielych útesov v Doveri však bola pre dinosaury ideálnym miestom pre život.

More vyplavovalo na brehy dostatok mŕtvych rýb pre mäsožravcov a nad plážou viselo množstvo čerstvej vegetácie, priblížil jeden z autorov štúdie a profesor paleobiológie z Univerzity v Portsmouthe Dave Martill.

Bádatelia objavili skameneliny stôp viacerých druhov dinosaurov v oblasti náchylnej na búrky v meste Folkestone. Veľkosť stôp naznačuje, že išlo o stredne veľké tvory vrátane obrnených bylinožravých ankylosaurusov, mäsožravých theropodov a vtákopanvých ornitopodov.

„Táto vrstva hornín je poslednou príležitosťou na nájdenie dôkazov o dinosauroch kráčajúcich po Británii. A nerozumiem, prečo ich doteraz nikto nenašiel – pretože tieto skaly sú odhalené už viac ako sto rokov," povedal Martill.

„(Moje dojmy) boli v rozpore s tým, čo si o týchto skalách myslela väčšina geológov, ale išiel som hľadať ďalšie stopy a keď príliv a odliv zerodoval viac kameňa, našiel som ešte lepšie (exempláre)," priblížil Hadland a dodal, že potom ešte nejaký čas trvalo, kým vedecká komunita uznala ich pravosť.

Profesor paleontológie na Edinburskej univerzite pre The Guardian uviedol, že síce ide o doteraz najmladšie nájdené stopy v Británií, ale je pravdepodobné, že v budúcnosti sa nájdu ešte mladšie odtlačky a teda v tomto prípade nejde o stopy posledných dinosaurov v Británií.