Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel

NOVINKY VO VEDE: Vedci naklonovali myši a vyriešili záhadu palca pandy

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Vedci z Masarykovej univerzity v Brne (MUNI) a univerzity v Kolíne nad Rýnom objavili v galaxii Mliečna cesta hviezdu, ktorá dokáže obehnúť okolo supermasívnej čiernej diery len za štyri roky.

Svet 1. júla (TASR) - Uplynulý týždeň bol vo svete vedy a techniky opäť bohatý na nové objavy a zaujímavé informácie. Vedcom sa podarilo naklonovať myši z lyofilizovaných buniek, objavili fosíliu pandy s "falošným palcom" či hviezdu, ktorá dokáže obehnúť okolo supermasívnej čiernej diery za najkratší čas. TASR prináša súhrn najnovších informácií z vedy a techniky.

Objav fosílie pandy v Číne pomohol výskumníkom vyriešiť záhadu, ako sa tomuto živočíšnemu druhu vyvinul "falošný palec" a stal sa jediným vegetariánom z čeľade medveďovitých. Skamenelinu starú približne šesť miliónov rokov objavili v provincii Jün-nan v juhozápadnej Číne. Mala aj značne zväčšenú zápästnú kosť nazývanú radiálny sezamoid.

Falošný palec pandy, ktorý funguje podobne ako palec ľudský, vedci poznajú už asi 100 rokov. Nedostatok skamenených dôkazov o jeho existencii však zanechával nezodpovedané otázky, ako a kedy sa vyvinul ďalší článok, ktorý sa u nijakého iného jedinca z čeľade medveďovitých nevyskytuje.

Aj v oblasti vedy a techniky sú niekedy napäté vzťahy. Šéf Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Bill Nelson obvinil Čínu, že sa snaží "obsadiť" Mesiac. Peking toto tvrdenie v pondelok odmietol a uviedol, že Čína neustále vyzýva na budovanie spoločnej budúcnosti ľudstva vo vesmíre.

Čína v uplynulom desaťročí zvýšila tempo svojho vesmírneho programu zameraného na prieskum Mesiaca. Čínska vesmírna sonda tam prvýkrát bez posádky pristála v roku 2013 a Peking očakáva, že na konci tohto desaťročia bude disponovať vesmírnymi raketami, ktoré tam budú schopné dopraviť kozmonautov.

Mliečna cesta má vo svojom galaktickom strede supermasívnu čiernu dieru, ktorá však nie je izolovaná, ale nachádza sa okolo nej tzv. nukleárna hviezdokopa. Jej stredovú časť tvoria hviezdy, ktoré žiaria a rýchlo sa pohybujú, čím zabraňujú v skúmaní stredu galaxie.

Dlhodobým pozorovaním sa však astrofyzikom podarilo identifikovať hviezdu S4716, ktorá sa pohybuje v tesnej blízkosti supermasívnej čiernej diery. Táto hviezda dokáže okolo čiernej diery obehnúť za štyri roky, čo je najkrajší zaznamenaný čas obehu hviezdy okolo takéhoto objektu.

Japonským vedcom sa po prvý raz podarilo naklonovať myši z lyofilizovaných, čiže mrazom sušených kožných buniek. Táto prelomová metóda by podľa nich mohla pomôcť obnoviť populácie mnohých ohrozených druhov živočíchov.

Ilustračná snímka.

Bádatelia doteraz používali na klonovanie zmrazené bunky, ktoré sa uchovávajú v tekutom dusíku. Takýto spôsob skladovania je však drahý a pomerne riskantný, keďže v prípade výpadku elektrického prúdu sa zmrazené bunky roztopia, čím sa stanú nepoužiteľnými.

Japonskí výskumníci lyofilizovali bunky z chvostov myší. Hoci procesom sušenia mrazom bunky odumreli, vedci ich po deviatich mesiacoch implantovali do vajíčok myší, z ktorých predtým odstránili bunkové jadrá. Vytvorili tak blastocysty, ktoré po niekoľkých ďalších fázach klonovania vynosili náhradné myšacie "matky".