Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

Vedci objavili kamene z plastu a namontovali fotovoltiku na katedrálu

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Michal Svítok

Británia má na svojom území prvú katedrálu s nulovou uhlíkovou stopou. Strechu gotickej katedrály v Yorku doplnili fotovoltické panely v snahe vyriešiť rastúce ceny elektriny.

Svet 17. marca (TASR) — Vo svete vedy sa v uplynulom týždni udialo niekoľko zaujímavých vecí. Vedci zistili, že takmer všetci obyvatelia Zeme dýchajú znečistený vzduch a na odľahlom ostrove objavili kamene z plastu. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky.

Takmer všetci obyvatelia Zeme dýchajú vzduch znečistený jemnými prachovými časticami. Len 0,001 percenta populácie obýva miesta, kde hodnoty týchto veľmi malých častíc vo vzduchu nepresahujú povolené limity.

Najvyššia denná hodnota vystavenia sa jemným prachovým časticiam, známym aj ako PM2,5, bola podľa štúdie v roku 2019 celosvetovo prekročená v priemere v 70 percentách dní.

Častice PM2,5 majú priemer menší ako 2,5 mikrometra – jeden mikrometer je len jedna tisícina milimetra. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v roku 2021 znížila povolenú ročnú úroveň vystavenia sa PM2,5 z desať na päť mikrogramov na meter kubický vzduchu.

Vedci objavili na odľahlom brazílskom ostrove Trindade, ktorý je najväčším hniezdiskom morských korytnačiek kariet obrovských v Brazílii, kamene vytvorené z roztopeného plastového odpadu premiešaného s prírodnými horninami. Nález označili za alarmujúci. Podľa nich svedčí o tom, že znečistenie planéty už ovplyvňuje i geologické procesy.

Objavené „plastiglomeráty“ podrobili vedci chemickému rozboru a zistili, že kúsky plastov pochádzajú najmä z rybárskych sietí, ktoré sa na plážach ostrova Trindade vyskytujú pomerne často.

Inštalované panely na streche už požehnal biskup z Chesteru Mark Tanner. Montáž 199 solárnych panelov predtým schválilo mestské zastupiteľstvo a rada farského spoločenstva. Podľa odhadov sa v roku 2023 ročné náklady na vykurovanie a osvetlenie katedrály a priliehajúcich budov strojnásobia.