Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava

Vedci objavili nový hmyzí feromón

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Bratislava 12. mája (TASR) — Vo svete vedy sa v uplynulom týždni udialo niekoľko zaujímavých vecí. Vedci zaznamenali doteraz najväčší výbuch vo vesmíre, skúmali používanie elektronických cigariet medzi americkými tínedžermi a objavili feromón proti kanibalizmu u kobyliek. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky.

Používanie elektronických cigariet medzi americkými tínedžermi by sa podľa vedcov mohlo radikálne obmedziť, ak by boli zakázané ovocné príchute ich náplní.

Vdychovanie výparov, ktoré elektronická cigareta vytvára odparovaním náplne s obsahom nikotínu sa nazýva vapovanie. Ich používanie aspoň raz mesačne priznáva v USA každý piaty tínedžer — asi 2,55 milióna žiakov základných a stredných škôl. Zároveň sa však znížilo tradičné fajčenie tabaku.

Podľa štúdie Ohio State University sedemdesiat percent súčasných užívateľov e-cigariet vo veku 14 - 21 rokov v USA uviedlo, že by sa tohto zlozvyku zbavili, ak by chutil ako bežné cigarety. Ak by bola povolená iba mentolová príchuť, s vapovaním by prestalo 40 percent opýtaných.

Vedci objavili feromón "proti kanibalizmu", ktorý kobylkám bráni vzájomne sa požierať v hustom roji. Otvára to tiež nové možnosti pri ochrane rastlín voči premnoženiu tohto hmyzu.

Bádatelia už zistili, že kanibalizmus hrá kľúčovú úlohu pri tvorbe roja. Jednotlivé kobylky sa snažia zožrať tie pred sebou a zároveň sa vyhýbať tomu, aby ich zozadu zožrali tí jedinci, ktorí sa blížia zozadu tomu. Roj sa vďaka tomu začne pohybovať ako jeden celok. Výskum publikovaný vo vedeckom časopise Science ukazuje, že v roji kobylky uvoľňujú feromón fenylacetonitril (PAN), ktorý kanibalizmus obmedzuje.

Astronómovia v piatok oznámili, že sa im podarilo zaznamenať doteraz najväčšiu kozmickú explóziu, zatiaľ však nepoznajú jej presnú príčinu. Pri výbuchu označenom ako AT2021lwx sa počas troch rokov uvoľnilo približne 100-krát viac energie než vyprodukuje Slnko za desať miliárd rokov svojej existencie. Zároveň vznikla energetická guľa, ktorá bola stokrát väčšia ako je priemer Slnečnej sústavy.

Výbuch AT2021lwx však paradoxne nie je najjasnejším zaznamenaným zábleskom vo vesmíre. Tento rekord aktuálne drží záblesk gama žiarenia v súhvezdí Šíp známy ako GRB 221009A, zachytený vlani v októbri.