Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

Vedci vynašli pomôcku pre nevidiacich a vytvorili tzv. kovovú vodu

Ilustračná snímka. Foto: TASR/František Iván

Svet 30. júla (TASR) - Nová technologická pomôcka uľahčujúca nevidiacim vyhýbať sa prekážkam, vôbec prvá príprava tzv. kovovej vody v pozemských podmienkach, ale aj prvé pozorovanie svetla pochádzajúceho spoza čiernej diery či nové poznatky o koronavíruse. TASR prináša súhrn najzaujímavejších informácií z oblasti vedy v rámci uplynulého týždňa.

Výskumníci v USA vyvinuli novú technologickú pomôcku pre ľudí so zrakovým postihnutím, pozostávajúcu z kamery pripevnenej na hrudi jednotlivca – ktorá je prepojená s počítačovou jednotkou schopnou získavať a vyhodnocovať informácie zo zaznamenaného obrazu – a z páru vibrujúcich náramkov. Keď tento systém zaznamená prekážku, do ktorej by mohol nevidiaci naraziť, náramok umiestnený na pravej alebo ľavej ruke začne vibrovať podľa toho, na ktorej strane sa prekážka nachádza. Ak sa daný predmet nachádza priamo pred nevidiacim, vibrovať začnú oba náramky.

Výskumníci však zdôrazňujú, že táto pomôcka nemá nahradiť slepecké palice či vodiace psy, ale skôr ide o to, že poskytne nevidiacim ďalšie výhody – napríklad pomôže im vyhýbať sa prekážkam umiestneným nad úrovňou terénu.

Významný objav sa podaril aj medzinárodnému tímu vedcov pod vedením českého fyzikálneho chemika Pavla Jungwirtha z Ústavu organickej chémie a biochémie Akadémie vied Českej republiky (AV ČR), ktorý vôbec prvýkrát na svete vytvoril tzv. kovovú vodu, teda vodný roztok, ktorý má rovnaké vlastnosti a vodivosť ako kov. Závery tejto štúdie boli zverejnené v stredu vo vedeckom časopise Nature.

Ilustraćná snímka.
Foto: TASR - Pavol Zachar

Pozoruhodný úspech zaznamenali aj americkí astronómovia, ktorí objavili ďalší dôkaz potvrdzujúci Einsteinovu teóriu relativity – žiarenie pochádzajúce spoza čiernej diery. Bádatelia študovali röntgenové žiarenie supermasívnej čiernej diery, ktorá sa nachádza v strede našej galaxie a od Zeme je vzdialená milióny svetelných rokov. Ich teleskopy však nečakane zachytili aj "svetelné ozveny". Tieto dodatočné záblesky boli menšie a inej farby než pozorované röntgenové žiarenie. Práve tieto záblesky podľa vedcov pochádzajú spoza čiernej diery, ktorej masívna gravitácia toto svetlo ohýba, čo spôsobuje zmenu jeho farby.

Na archívnej snímke čierna diera z teleskopu Event Horizon.

V oblasti medicíny zase vedci zistili, že ľudia, ktorí prekonali ochorenie COVID-19, budú s vyššou pravdepodobnosťou dosahovať v inteligenčných testoch horšie výsledky než pred nákazou. Zo záverov štúdie britských a amerických expertov zverejnenej v odbornom vedeckom časopise The Lancet ďalej vyplýva, že najhoršie výsledky v IQ testoch zaznamenali ľudia, ktorí boli v dôsledku covidu hospitalizovaní či napojení na umelú pľúcnu ventiláciu. Autori výskumu však neodporúčajú vyvodzovať závery bez údajov o mozgovej aktivite zúčastnených. Pri vyhodnocovaní výsledkov navyše vedci museli brať do úvahy veľké množstvo faktorov. Zároveň upozorňujú, že pozorované kognitívne deficity môžu byť spôsobené pretrvávajúcimi príznakmi infekcie, ako sú napríklad zvýšená telesná teplota alebo problémy s dýchaním. Štúdia však podľa ich slov môže byť napriek tomu užitočná pri ďalšom výskume.

Ilustračná snímka.

Uplynulý týždeň sa darilo aj holandským archeológom, ktorí v stredu oznámili, že neďaleko starovekých vojenských táborov, ktoré boli tento víkend zaradené na zoznam Svetového dedičstva UNESCO, odkryli vodný kanál a cestnú komunikáciu z čias rímskej ríše.

Ilustračná snímka
Foto: TASR/Henrich Mišovič

Kanál so šírkou viac než desať metrov a cestu odkryli minulý týždeň pri východoholandskom meste Nijmegen, ktoré bolo významným sídliskom z doby rímskej so stálymi vojenskými základňami. Tie majú dnes štatút chránenej lokality UNESCO.