Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica

ČO SA STALO VO VEDE? Transplantácia prasacieho srdca i štart rakety

Americkí chirurgovia transplantujú 57-ročnému Davidovi Bennettovi srdce z geneticky modifikovaného prasaťa vo fakultnej nemocnici v americkom meste Baltimore v štáte Maryland v piatok 7. januára 2022. Foto: TASR/AP

Svet 14. januára (TASR) - Úspešná transplantácia srdca z geneticky modifikovaného prasaťa človeku, objav génu, ktorý zdvojnásobuje riziko ťažkého covidu, či ďalší úspešný štart nosnej rakety Falcon 9 súkromnej spoločnosti SpaceX, ktorá tentokrát na obežnú dráhu Zeme vyniesla dovedna 105 družíc z 20 krajín. TASR prináša súhrn najzaujímavejších informácií z oblasti vedy v rámci uplynulého týždňa.

Americkí chirurgovia úspešne transplantovali 57-ročnému mužovi srdce z geneticky modifikovaného prasaťa. Ide o prelom v medicíne, ktorý by jedného dňa mohol pomôcť vyriešiť obrovský nedostatok ľudských orgánov od darcov.

Operácia sa uskutočnila v piatok 7. januára vo fakultnej nemocnici v americkom meste Baltimore, štát Maryland, ktorá zákrok označila za "historickú" udalosť. Aj keď prognóza pacienta nie je ani zďaleka istá, predstavuje významný míľnik pre transplantáciu orgánov zvieraťa na človeka. Pacient David Bennett bol považovaný za nespôsobilého na transplantáciu ľudského srdca. Toto rozhodnutie sa často prijíma, keď má príjemca veľmi zlý zdravotný stav. Bennett sa momentálne z operácie zotavuje a je starostlivo monitorovaný s cieľom zistiť, ako nový orgán funguje.

Poľskí vedci objavili gén, ktorý podľa nich viac ako zdvojnásobuje u pacientov riziko ťažkého priebehu ochorenia COVID-19. Podľa vedcov z Lekárskej univerzity v Bialystoku je nimi objavený gén po veku, nadváhe a pohlaví štvrtým najdôležitejším faktorom určujúcim závažnosť ochorenia. Vedúci predstaviteľ výskumu Marcin Moniuszko tvrdí, že tento gén je prítomný u približne 14 percent poľskej populácie v porovnaní s ôsmimi až deviatimi percentami v Európe ako celku a 27 percentami v Indii. Výskumníci dúfajú, že identifikovanie ľudí s najvyšším rizikom závažných symptómov ich povzbudí k očkovaniu. Zároveň budú mať prístup k intenzívnejším metódam liečby. Dôležitosť genetických faktorov pri závažnosti covidu však skúmali v minulosti aj iné štúdie. V novembri britskí vedci oznámili, že objavili verziu génu, ktorý môže súvisieť s dvojnásobným rizikom zlyhania pľúc v dôsledku covidu.

Raketa SpaceX Falcon 9 odštartovala zo stanice Cape Canaveral Space Force Station na Floride vo štvrtok 13. januára 2022.

Z Mysu Canaveral na Floride odštartovala vo štvrtok nosná raketa Falcon 9 súkromnej spoločnosti SpaceX amerického miliardára Elona Muska. Na obežnú dráhu Zeme vyniesla okrem iného mikro- a nanosatelity, ktoré sú súčasťou komerčného programu firmy. Raketa Falcon 9 niesla dovedna 105 družíc z 20 krajín. Na palube rakety boli aj rôzne zariadenia skonštruované českými vedcami, napríklad prístroje na detekciu gamažiarenia či výskum kozmického počasia na nanosatelite vážiacom necelé štyri kilogramy. Českí vedci vyslali do vesmíru aj detektor častíc na monitoring kozmického počasia a ionizujúceho žiarenia na orbite.