Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech

Vedci vynašli testy na zistenie rakoviny

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Svet 9. júna (TASR) - Vo svete vedy zaznamenali v uplynulom týždni viacero zaujímavých správ. Vedci objavili pozitívny vplyv taurínu, ktorý sa bežne nachádza v energetických nápojoch, upozornili na topenie arktického ľadu a vyvinuli nové krvné testy na diagnostiku rakoviny. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky.

Ľadová pokrývka Severného ľadového oceánu sa v lete úplne roztopí už v 30. rokoch tohto storočia, teda o desaťročie skôr, než sa predpokladalo. Nezabráni tomu ani výrazné zníženie uhlíkových emisií spôsobujúcich globálne otepľovanie, uviedli vedci.

Správa uverejnená vo vedeckom žurnále Nature Communications ďalej uvádza, že ani zastavenie globálneho otepľovania na úrovni 1,5 stupňa Celzia tak, ako to uvádza Parížska dohoda, nezabráni tomu, aby sa v septembri roztopil plávajúci arktický ľad.

Krvný test Galleri by mohol urýchliť diagnostiku pre viac ako 50 rôznych typov rakoviny, naznačuje nová vedecká štúdia. Dokázal totiž odhaliť príznaky rakoviny u 323 zo 6238 ľudí, ktorí v Anglicku alebo Walese navštívili praktického lekára s podozrením na symptómy ochorenia. Rakovinu následne diagnostikovali 244 z týchto 323 pacientov.

Test Galleri zisťuje fragmenty nádorovej DNA v krvnom obehu. Bol "najúspešnejší" pri rakovine hrubého čreva (37 percent), pľúc (22 percent), maternice (8 percent), pažeráka a žalúdka (6 percent) a vaječníkov (4 percentá).

Vedci z newyorskej Kolumbijskej univerzity zistili, že chemická látka taurín, ktorá je bežnou prísadou energetických nápojov, dokáže predĺžiť dĺžku života myší. Na základe výsledkov svojho výskumu vyzvali na realizáciu rozsiahlej klinickej štúdie, ktorá by preverila, či by taurín rovnako fungoval aj u ľudí.

Taurín patrí medzi aminokyseliny prirodzene sa vyskytujúce v organizme, pričom pozitívne vplýva na viaceré orgány a ich výkon. Bádatelia však zistili, že úroveň taurínu v ľudskom tele s pribúdajúcim vekom klesá.

Keď vedci v rámci štúdie navýšili myšiam dávky taurínu, zistili, že hlodavce žili dlhšie - približne o tri až štyri mesiace, čo pri ľuďoch zodpovedá siedmim až ôsmim rokom – a zlepšil sa aj ich zdravotný stav. Pokusné myši mali silnejšie kosti a svaly, lepšie im fungoval mozog a "omladil" sa ich imunitný systém.