Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia UNESCO a veda

Vedci vyrobili mamutie mäso a skúmali súvis rakoviny s marketingom

Ilustračné foto Foto: TASR - Michal Svítok

Agresívne marketingové kampane nezdravých výrobkov zvyšujú rozdiely v počte a závažnosti onkologických ochorení medzi jednotlivými krajinami.

Sydney/Ženeva/Bratislava 31. marca (TASR) — Vo svete vedy sa v uplynulom týždni udialo viacero zaujímavých vecí. Vedci v laboratóriu vyrobili mäsovú guľôčku z mamutieho mäsa a preskúmali súvis medzi rakovinou a marketingovými kampaňami firiem. Fotografia českého a slovenského fotografa sa stala Astronomickou snímkou dňa NASA. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky.

Vedcom sa podarilo vyrobiť z umelo vypestovaného mamutieho mäsa mäsovú guľôčku. Tento projekt austrálskej spoločnosti Vow Food má za cieľ upozorniť na to, že mäso sa nemusí získavať len zabíjaním zvierať, ale dá sa "vypestovať" i umelo v laboratóriách.

Zakladatelia spoločnosti dodali, že sa rozhodli vypestovať mäso z vyhynutého mamuta srstnatého a upozorniť tak na problémy spojené s klimatickou zmenou a stratou biodiverzity. Použili pri tom kombináciu slonej DNA a mamutieho svalového myoglobínu.

Mamutie mäsové guľôčky však zatiaľ nikto neochutnal. Mamutí proteín sa totiž na Zemi celé stáročia nevyskytoval a preto nie je jasné, ako by naň ľudský imunitný systém zareagoval.

Fotografom Tomášovi Slovinskému zo Slovenska a Petrovi Horálkovi z Česka sa podarilo odfotografovať unikátny prírodný jav zvaný zelený záblesk. Ich fotografia sa stala utorkovou Astronomickou snímkou dňa amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Zelený záblesk je vzácny jav, ktorý sa objavuje na hornom okraji Slnka alebo Mesiaca pri ich západe alebo východe a je pozorovateľný len v ideálnych podmienkach a ak sa pozorovateľ nachádza nad nulovým, prípadne až záporným obzorom bez akýchkoľvek kopcov. Príčinou javu je lom slnečných lúčov v zemskej atmosfére — astronomická refrakcia.

Takmer polovica úmrtí na onkologické ochorenia je spôsobená faktormi priamo súvisiacimi s marketingovými stratégiami odvetví, ktoré predávajú výrobky škodlivé pre zdravie a zneužívajú vedu, aby si zabezpečili výhodné podnikateľské prostredie. Vyplýva to zo správy Medzinárodnej únie na boj proti rakovine (UICC).

Agresívne marketingové kampane nezdravých výrobkov zvyšujú rozdiely v počte a závažnosti onkologických ochorení medzi jednotlivými krajinami, ale aj na vnútroštátnej úrovni. Krajiny so zraniteľnejším obyvateľstvom sú náchylnejšie na zvýšený výskyt rakoviny a menšiu mieru prežitia.