Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. december 2025
< sekcia Zahraničie

Vyšetrovatelia našli čierne skrinky z havarovaného lietadla

Pohľad na miesto pádu Boeingu 737, ktorý havaroval 17. novembra 2013 počas pristávania v ruskom meste Kazaň na Volge. Foto: TASR/AP

Stroj bol v prevádzke 23 rokov. Pred tatarstanskou spoločnosťou, ktorá ho kúpila na lízing v roku 2008, ho používala spoločnosť Bulgaria Air a pred ňou ešte aj rumunská Blue Air.

Moskva 18. novembra (TASR) - Ruskí vyšetrovatelia našli na letisku v Kazani obe čierne skrinky z lietadla Boeing 737, ktoré sa tam v nedeľu zrútilo pri druhom pokuse o pristátie, pričom zahynulo všetkých 50 ľudí na palube. Čierne skrinky v dohľadnom čase prepravia do Moskvy, kde ich špecialisti podrobia analýze, uviedla agentúra RIA Novosti.

V súlade s medzinárodnými predpismi Rusko informovalo o ich náleze výrobcu lietadla, výrobcu motora i štát, kde bolo lietadlo zaregistrované.

Lietadlo explodovalo pri náraze a ohorenými úlomkami je posiata časť pristávacej plochy a okolie. Premávku na letisku by mali obnoviť dnes o 18.00 h miestneho času.

Experti pracujú zatiaľ s piatimi verziami vyšetrovania zrútenia lietadla: mohlo ísť o chybu pilota, technickú chybu, nekvalitné palivo, chybu personálu v riadiacej veži a poveternostné podmienky. Jednoznačne však vylúčili, že príčinou tragédie bol teroristický útok.

Pri leteckom nešťastí zahynulo všetkých 50 ľudí na palube: 44 cestujúcich a šesť členov posádky. Medzi obeťami je aj syn prezidenta Irek Minnichanov, šéf republikovej správy Federálnej bezpečnostnej služby (FSB) Alexander Antonov, jedna občianka Británie a dve Ukrajinky.

Podľa agentúry RIA Novosti sa zatiaľ podarilo identifikovať dve telá. Podľa šéfa miestneho oddelenia Vyšetrovacieho výboru Ruskej federácie Alexandra Poltinina môže zisťovanie totožnosti niektorých pozostatkov trvať aj niekoľko týždňov.

Žena pozerá mená cestujúcich havarovaného Boeingu 737 v Kazani 17. novembra 2013. Boeing 737 havaroval počas pristávania v ruskom meste Kazaň na Volge.
Foto: TASR/AP
Smútočné obrady za obete leteckého nešťastia sa už v Kazani uskutočnili v troch pravoslávnych chrámoch, ako aj v miestnych mešitách.

Lietadlo Boeing 737 bolo vyrobené pred 23 rokmi a patrilo leteckej spoločnosti Tatarstan, ktorá informovala, že stroj nemal žiadne technické problémy a jeho piloti boli skúsení. Lietadlo vlani prešlo hĺbkovou technickou kontrolou.

Dopravca má podľa Reuters dobrú bilanciu, pokiaľ ide o bezpečnosť prevádzky svojich lietadiel, ale všetko nasvedčuje tomu, že v poslednom období má finančné problémy. Zamestnanci spoločnosti v septembri vstúpili do štrajku za zvýšenie miezd a vedenie kazanského letiska začalo proti dopravcovi arbitrážne konanie za dlhy za obsluhu jeho lietadiel. Aj vzhľadom na to dnes vyšetrovatelia začali skúmať písomné doklady spoločnosti Tatarstan.

Vinu za niektoré z nedávnych leteckých nešťastí v Rusku odborníci pripisujú snahám o znižovanie nákladov a ignorovaniu bezpečnostných predpisov zo strany leteckých spoločností, ktorým ide o čo najvyšší zisk. Ako ďalšie fakty, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť letov, sa uvádzajú v prípade Ruska aj nedostatočný pilotný výcvik a laxná kontrola leteckej dopravy a prepravcov zo strany štátu.

Poslednou leteckou haváriou s obeťami na životoch bol prípad lietadla Tupolev, ktoré vlani v decembri nezvládlo pristávací manéver na moskovskom letisku Vnukovo, vyletelo z dráhy, prerazilo oplotenie areálu a v plameňoch a narazilo do násypu neďalekej diaľnice. Zahynuli pri tom piati členovia posádky a osem cestujúcich.

V roku 2011 došlo kvôli chybe pilota k tragickej havárii lietadla v Jaroslavli, ktorá si vyžiadala 44 obetí na životoch - zväčša hráčov a manažérov miestneho hokejového tímu Lokomotiv. Jednou z obetí bol aj slovenský hokejista Pavol Demitra.

Boeing, ktorý sa v nedeľu zrútil v Kazani, mal problémy aj vlani



Ruskí vyšetrovatelia dnes pokračujú v skúmaní vraku lietadla typu Boeing 737, ktoré sa v nedeľu zrútilo pri pristávacom manévri na medzinárodnom letisku v Kazani v ruskej republike Tatarstan, kde dnes v súvislosti s nehodou vyhlásili štátny smútok. Do Ruska pricestujú aj experti firmy Boeing, informovala agentúra RIA Novosti.
Foto: youtube

Pri leteckom nešťastí zahynulo všetkých 50 ľudí na palube: 44 cestujúcich a šesť členov posádky. Medzi obeťami je aj syn prezidenta Irek Minnichanov, šéf republikovej správy Federálnej bezpečnostnej služby (FSB) Alexander Antonov, ako aj jedna občianka Británie.

Šéf miestneho oddelenia Vyšetrovacieho výboru Ruskej federácie Alexander Poltinin dnes pre médiá uviedol, že lietadlo sa zrútilo pri druhom pokuse o pristátie. Podľa jeho slov vyšetrovatelia chcú v prvom rade zistiť, prečo sa posádke nepodarilo pristáť na prvý pokus. Dodal, že vyšetrovatelia za najpravdepodobnejšiu príčinu havárie považujú chybu pilota alebo zlyhanie techniky.

Podľa RIA Novosti lietadlo pri pristávacom manévri zavadilo krídlom o pristávaciu plochu. Všetko nasvedčuje tomu, že posádka nebola pripravená na pristátie, pretože žiadala letiskovú vežu o povolenie na druhý pokus.

Dispečer, ktorý v nedeľu komunikoval s posádkou lietadla, pre RIA Novosti uviedol, že pilotovi po prvom neúspešnom pokuse dal súradnice na pristátie. Pilot ich potvrdil. Pár sekúnd na to sa lietadlo zrútilo.

Špecialisti teraz vo vraku lietadla a v okolí pátrajú po tzv. čiernych skrinkách, ktorých obsah by mohol objasniť príčiny leteckého nešťastia. Vyšetrovatelia odobrali aj vzorku paliva.

Podľa agentúry RIA Novosti vyšetrovatelia zatiaľ za najpravdepodobnejšiu príčiny zrútenia lietadla pri pristávacom manévri považujú chybu posádky. Ďalšou hypotézou sú nevhodné poveternostné podmienky či technická chyba. Ruský hydrometeorologický ústav medzičasom deklaroval, že podmienky na pristátie boli pre tento typ lietadla vyhovujúce.

Stroj bol v prevádzke 23 rokov.


Lietadlo Boeing 737 patrilo leteckej spoločnosti Tatarstan, ktorá informovala, že stroj nemal žiadne technické problémy a jeho piloti boli skúsení. Podľa ruských médií však práve toto lietadlo vlani na letisku v Kazani absolvovalo núdzové pristátie.

Stroj bol v prevádzke 23 rokov. Pred tatarstanskou spoločnosťou, ktorá ho kúpila na lízing v roku 2008, ho používala spoločnosť Bulgaria Air a pred ňou ešte aj rumunská Blue Air.

Cestujúci, ktorí týmto lietadlom v nedeľu absolvovali let do Moskvy, pre RIA Novosti uviedli, že pri pristávaní na letisku Domodedovo mali pocit ako pri turbulencii.

Cestujúci Grigorij Busarev spresnil, že lietadlo sa stále kývalo zo strany na stranu, ako keby sa ocitlo vo vzduchovej jame. Podľa Ruslana Kalimullina lietadlo pristávalo tak, akoby mu nefungoval stabilizátor podľa horizontu. Pilot musel "lietadlo s veľkými ťažkosťami stále vyrovnávať do stabilizovanej polohy". "Keď sme šťastne pristáli, prežehnal som sa," napísal vo svojom blogu.

Kalimullin dodal, že po svojej skúsenosti sa už "nikdy nezlakomí na lacnejšiu letenku" a vždy si vopred overí, akým lietadlom poletí. "Keď to bude Boeing 500, všetko by malo byť OK. Keď som v nedeľu nastúpil, hneď som si všimol, že lietadlo je postaršie a dosť som sa znepokojil".

Ďalšia cestujúca si zasa všimla vibrácie, aké možno pozorovať pri štarte a pristátí u starších typov lietadiel.