< sekcia Zahraničie

Po prepustení šéfredaktora Index.hu podali viacerí novinári výpovede

Ilustračná snímka. Foto: TASR Michal Svítok

Informáciu o tom, že Dull dostal výpoveď, zverejnil v stredu László Bodolai, predseda kuratória Nadácie pre maďarský rozvoj (MFA), ktorá vlastní spoločnosť Index.hu Zrt.

Budapešť 23. júla (TASR) - Podaním výpovede reagovali vo štvrtok viacerí členovia redakcie maďarského spravodajského servera Index.hu na prepustenie šéfredaktora Szabolcsa Dullu. Podľa spravodajského servera 444.hu novinári napísali na mimoriadnej schôdzke žiadosť, aby prepusteného šéfredaktora vzalo vedenie spoločnosti späť.

Informáciu o tom, že Dull dostal výpoveď, zverejnil v stredu László Bodolai, predseda kuratória Nadácie pre maďarský rozvoj (MFA), ktorá vlastní spoločnosť Index.hu Zrt. Požiadavku pracovníkov redakcie na návrat Dullu vo štvrtok odmietol.

Bodolai v písomnom stanovisku konštatoval, že jeho nedôvera voči prepustenému šéfredaktorovi je tak veľká, že s ním nedokáže v žiadnom prípade spolupracovať.

Dull v júni hovoril o vonkajších tlakoch, ktoré by mohli smerovať k ukončeniu činnosti ním vedenej redakcie.

Novovymenovaný generálny riaditeľ Indexu Pál Szombathy vo štvrtok pre komerčnú televíziu ATV povedal, že nešťastná komunikácia medzi Bodolaim a Dullom viedla ku kríze vzájomnej dôvery. Podľa Szombathyho slov nie je zrejmé, prečo si novinári Indexu myslia, že je ohrozená nezávislosť ich redakcie.

Pripomenul, že v júni boli medializované informácie o plánovanej reorganizácii redakcie ako súčasti opatrení, reagujúcich na výpadok príjmov z reklamy vplyvom koronavírusovej pandémie. Tieto plány sa však podľa neho nezrealizovali.

Server 24.hu v júni uviedol, že plán reorganizácie ráta s využitím externých zdrojov správ v niektorých oblastiach, čo by znemožnilo zachovať súčasné fungovanie redakcie.

Organizácia Reportéri bez hraníc (RSF) koncom vlaňajška zverejnila správu založenú na záveroch medzinárodnej misie na monitorovanie slobody tlače. Konštatovalo sa v nej, že úroveň kontroly médií v Maďarsku nemá obdobu v žiadnom členskom štáte EÚ. V správe sa píše, že v Maďarsku došlo k dramatickému úpadku slobody tlače. Na umlčanie kritiky médií vláda využila celý rad dobre pripravených metód vrátane nákupu médií, vynútenej likvidácie titulov, kontroly riadenia nezávislých médií a ohováračských kampaní proti kritickým reportérom.