Jakarta 14. mája (TASR) - Pilot ruského lietadla, ktoré minulý týždeň narazilo do svahu sopky Mount Salak neďaleko Jakarty, sa snažil predviesť letecký manéver, v ktorom chcel perspektívnym kupcom ukázať možnosti stroja. Informovala o tom dnes agentúra DPA.
Generálny tajomník indonézskeho zväzu leteckých prepravcov INACA Tengku Burhanuddin uviedol, že pilot lietadla Suchoj Superjet 100 letel počas prvého ukážkového letu na hranici technických možností stroja v snahe zaujať predstaviteľov leteckých spoločnosti, ktorí zvažovali kúpu tohto nového ruského dopravného lietadla.
Foto: TASR/AP"Chceli predviesť, čo Superjet 100 dokáže," uviedol Burhanuddin, ktorý sa prvého letu zúčastnil na palube lietadla. "Tak sa to robí, keď hľadajú možných klientov."
Kým prvý ukážkový let v stredu skončil bez incidentu, počas druhého letu lietadlo narazilo do svahu sopky a zrútilo sa. Všetkých 45 ľudí na palube je považovaných za mŕtvych.
Po čiernu skrinku idú horolezci
Foto: TASR/APIndonézske špeciálne sily dnes zliezli strmý svah sopky Salak a snažili sa tak dostať k čiernej skrinke nového ruského dopravného lietadla Suchoj Superjet 100, ktoré sa zrútilo počas predvádzacieho letu pre prípadných záujemcov o kúpu.
Nie je jasné, čo spôsobilo, že lietadlo minulý týždeň 9. mája narazilo do sopky Salak rýchlosťou 800 kilometrov za hodinu. Všetkých 45 ľudí na palube podľa predpokladu úradov zahynulo a vrtuľníky už prevážajú nájdené pozostatky obetí do indonézskeho hlavného mesta Jakarta na identifikáciu, napísala agentúra AP.
Pátracie tímy oznámili, že na dne 500-metrovej rokliny podľa ich presvedčenia zbadali vo vraku lietadla čiernu skrinku, čiže záznamník s letovými údajmi.
"Naozaj dúfame, že v priebehu dneška sa k čiernej skrine dostanú," uviedol Tatang Kurniadi, ktorý vedie Štátnu komisiu pre bezpečnosť dopravy.
Suchoj Superjet 100 bol ruským prvým novým modelom dopravného lietadla od pádu Sovietskeho zväzu spred dvoch desaťročí a v Indonézii bol v rámci turné po šiestich ázijských štátoch, zameranom na získanie nových zákazníkov.
Na snímke z 10. mája 2012 vydanej indonézskym letectvom vrak ruského lietadla Suchoj Superjet-100, ktoré narazilo do indonézskej sopky Mt. Salak neďaleko metropoly Jakarta. Foto: TASR/APV osudný deň uskutočňovalo lietadlo druhý predvádzací let, keď posádka len 12 minút po štarte žiadala povolenie klesnúť z 3000 na 1800 metrov.
Piloti nevysvetlili svoju žiadosť a čoskoro po tom zmizli z radarov.
Vyšetrovatelia a leteckí odborníci majú mnoho otázok. Jednou z nich je, prečo pilot a kopilot žiadali o povolenie klesnúť v takej tesnej blízkosti "zubatého" horského hrebeňa, ktorý je všeobecne známy ako nebezpečný. Za posledných desať rokov tam totiž havarovalo šesť menších lietadiel.
Satelitné zábery naznačujú, že v čase havárie zahaľovali vrchol sopky husté mraky a zároveň bol lejak.
Takéto lietadlá však majú takmer vždy nainštalované varovné systémy upozorňujúce na blízkosť zemského povrchu, ktoré na obrazovke v kokpite ukazujú polohu a výšku prekážok, či už prírodných alebo umelo vytvorených.
Varovné systémy by mali do veľkej miery obmedziť možnosť takejto nehody.
"Systém zrejme nebol nainštalovaný, alebo z nejakého dôvodu nebol zapnutý," hovorí Patrick Smith, pilot amerických aerolínií a konštruktér lietadiel. "Na druhej strane, v tejto kritickej chvíli ešte netušíme, čo sa tam hore dialo. Je príliš skoro snažiť sa určiť príčinu," dodal.
Núdzový lokátor (vyhľadávač), ktorý mal po náraze lietadla do sopky vysielať signály v rôznych frekvenciách, takisto nefungoval. To teraz spomaľuje úsilie určiť polohu a miesto vraku.