Nedávne prieskumy verejnej mienky naznačili, že významná väčšina švajčiarskych voličov podporuje iniciatívu, ktorá by v praxi zakázala všetku reklamu na tabakové výrobky.
Ženeva 9. februára (TASR) - Švajčiari budú v nedeľu hlasovať o tom, či sprísnia svoje notoricky laxné zákony o reklame na tabakové výrobky zákazom prakticky všetkej reklamy na tieto zdraviu škodlivé produkty. Informovala o tom v stredu agentúra AFP.
Švajčiarsko výrazne zaostáva za väčšinou bohatých krajín v obmedzovaní reklamy na tabakové výrobky, za čo je vo veľkej miere v súvislosti so silným lobingom obviňovaných niekoľko veľkých svetových tabakových spoločností so sídlom v tejto alpskej krajine.
V súčasnosti je tam väčšina tabakových reklám legálna na celoštátnej úrovni s výnimkou televíznych a rozhlasových reklám alebo propagácie, ktorá je špecificky zameraná na neplnoleté osoby.
Zatiaľ čo niektoré švajčiarske kantóny už zaviedli prísnejšiu regionálnu legislatívu a čaká sa aj na prijatie nového národného zákona, aktivisti trvajú na tom, že na ochranu mladých ľudí pred závislosťou od tabaku sú potrebné oveľa striktnejšie obmedzenia.
Ilustračné fotoFoto: TASR/AP
Na základe švajčiarskeho systému priamej demokracie aktivisti vyzbierali dostatok podpisov na vypísanie referenda o zákaze reklamy na tabakové výrobky všade, kde ju môžu vidieť neplnoleté osoby.
Nedávne prieskumy verejnej mienky naznačili, že významná väčšina švajčiarskych voličov podporuje iniciatívu, ktorá by v praxi zakázala všetku reklamu na tabakové výrobky.
Hoci získať väčšinu hlasov môže byť jednoduché, náročnejšie bude získať dôveru dostatočného počtu z 26 kantónov na zabezpečenie dvojitej väčšiny potrebnej na to, aby iniciatíva prešla.
Tabak sa na celom svete každoročne podpisuje pod vyše osem miliónov úmrtí, tvrdí Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Ilustračné fotoFoto: TASR/AP
Švajčiarsko s 8,6 miliónmi obyvateľov zaznamenáva každý rok 9500 úmrtí súvisiacich s užívaním tabakových výrobkov, zatiaľ čo s chronickými chorobami zápasia státisíce pacientov.
Tabakový priemysel prináša do švajčiarskej ekonomiky každý rok približne šesť miliárd frankov (5,7 miliardy eur), čo predstavuje jedno percento tamojšieho HDP a vytvára 11.500 pracovných miest.