Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 8. máj 2024Meniny má Ingrida
< sekcia Zahraničie

Bývalého testovacieho pilota Boeingu obžalovali z podvodu

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Stroje typu Boeing 737 MAX dostali zákaz lietať po dvoch fatálnych incidentoch. Prvý sa odohral v októbri 2018, keď sa lietadlo spoločnosti zrútilo do mora. Na palube zahynulo všetkých 189 ľudí.

Washington 15. októbra (TASR) – Bývalý testovací pilot americkej spoločnosti Boeing bol vo štvrtok obžalovaný z podvodu v súvislosti s kauzou strojov typu 737 MAX. V prípade dokázania viny mu hrozí až 100 rokov väzenia, informovali v piatok agentúry AFP a AP.

Podľa prokuratúry pilot Mark Forkner „oklamal” americký Federálny úrad pre letectvo, pretože im sprostredkoval „nepresné a neúplné informácie” o systéme stabilizácie letu známy pod skratkou MCAS. Podľa AP práve nesprávne fungovanie tohto systému viedlo k tomu, že dva stroje Boeing 737 MAX havarovali. Nehody si vyžiadali dovedna 346 obetí.

Mark Forkner pracoval ako hlavný technický pilot. Podľa prokuratúry vedel o tom, že systém MCAS si bude vyžadovať dodatočný výcvik pilotov, ktorí mali licenciu na iné stroje modelového radu 737. Podľa AP by dodatočný výcvik navýšil cenu každého nového stroja až o jeden milión americký dolárov.

„Forkner v snahe ušetriť Boeingu peniaze neoznámil úradom zásadné informácie," vyhlásil texaský prokurátor Chad Meacham. Podľa vyšetrovateľov sa Forkner „chválil” tým, že dokáže oklamať svoje kontakty na Federálnom úrade pre letectvo s cieľom získať certifikát pre systém MCAS.

Stroje typu Boeing 737 MAX dostali zákaz lietať po dvoch fatálnych incidentoch. Prvý sa odohral v októbri 2018 v Indonézii. Lietadlo spoločnosti Lion Air sa zrútilo do mora. Na palube zahynulo všetkých 189 ľudí. V marci 2019 sa krátko po štarte zrútilo lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines. Nehodu neprežil nikto zo 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.

Medzi obeťami boli aj manželka a deti vtedajšieho poslanca Slovenskej národnej strany Antona Hrnka. Vyšetrovatelia zistili, že systém stabilizácie letu MCAS pri oboch haváriách opakovane smeroval lietadlá prudko dole, takže posádka nad nimi nedokázala udržať kontrolu.