Vagón z roku 1916 na Oravskej lesnej železnici ako jediný prepravoval pasažierov. Slúžil oravskému grófovi, ktorý na ňom vozil svojich hostí.
Autor TASR
Praha 3. augusta (TASR) - V juhočeskom Veselí nad Lužnicí vyrobili repliku osobného vagóna, v ktorom začiatkom dvadsiateho storočia cestovalo oravské panstvo. Objednalo si ho Kysucké múzeum pre úzkokoľajnú lesnú železnicu. TASR informáciu prevzala z Českej televízie.
Vagón z roku 1916 na Oravskej lesnej železnici ako jediný prepravoval pasažierov. Slúžil oravskému grófovi, ktorý na ňom vozil svojich hostí. "Podľa histórie chodil z vlaku údajne aj strieľať medvede do svojich rozsiahlych lesov," uviedol predseda českého Združenia železničných spoločností Jan Šantava.
Z pôvodného vozňa sa zachoval iba podvozok. V priebehu pol roka podľa starého technického výkresu skonštruovali celú repliku. Jan Šantava videl pôvodný voz pred štyridsiatimi rokmi aj osobne. Teraz sa na replike snažili zachovať všetky detaily, o ktorých vedeli – napríklad tvar zámkov na dverách či spôsob otvárania okien.
Trať na zvážanie dreva z rozľahlých lesov Oravských Beskýd postavili pred viac než sto rokmi. Po spojení Oravy a Kysúc dosiahla celková dĺžka Kysucko-oravskej lesnej železnice vyše 110 km, z toho 61 km bola hlavná trať. Zbytok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvozu vyťaženého dreva. Dlhé kmene stromov sa prepravovali na špeciálnych podvozkoch.
Vagón z roku 1916 na Oravskej lesnej železnici ako jediný prepravoval pasažierov. Slúžil oravskému grófovi, ktorý na ňom vozil svojich hostí. "Podľa histórie chodil z vlaku údajne aj strieľať medvede do svojich rozsiahlych lesov," uviedol predseda českého Združenia železničných spoločností Jan Šantava.
Z pôvodného vozňa sa zachoval iba podvozok. V priebehu pol roka podľa starého technického výkresu skonštruovali celú repliku. Jan Šantava videl pôvodný voz pred štyridsiatimi rokmi aj osobne. Teraz sa na replike snažili zachovať všetky detaily, o ktorých vedeli – napríklad tvar zámkov na dverách či spôsob otvárania okien.
Trať na zvážanie dreva z rozľahlých lesov Oravských Beskýd postavili pred viac než sto rokmi. Po spojení Oravy a Kysúc dosiahla celková dĺžka Kysucko-oravskej lesnej železnice vyše 110 km, z toho 61 km bola hlavná trať. Zbytok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvozu vyťaženého dreva. Dlhé kmene stromov sa prepravovali na špeciálnych podvozkoch.