Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Zahraničie

Vyše tretina ľudí v Poľsku si myslí, že nová daň má umlčať médiá

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Plán vlády zaviesť daň z reklamy pre neštátne subjekty kritizovali médiá, opozícia a niektorí politici vládnucej koalície.

Varšava 4. marca (TASR) - Až 40 percent Poliakov si myslí, že konzervatívna vláda vedená stranou Právo a spravodlivosť (PiS) sa pokúša umlčať opozičné médiá zdanením ich výnosov z reklamy. Vyplýva z nového prieskumu inštitútu IBRiS, o ktorom vo štvrtok informoval denník Rzeczpospolita.

Štvrtina opýtaných zároveň uviedla, že účelom novej dane bolo prinútiť zahraničné mediálne spoločnosti pôsobiace v Poľsku, aby tam platili dane. Najmenej opýtaných Poliakov (22 percent) verilo oficiálnemu vysvetleniu vlády, že daň má zabezpečiť ďalší príjem pre štátny rozpočet.

Takmer 70 percent podporovateľov súčasnej vlády sa domnieva, že cieľom nového zákona je uvaliť vyššie dane na prevádzkovateľov zahraničných médií. Naopak, 71 percent prívržencov opozície uviedlo, že účelom je potlačiť médiá kritické voči vláde.

Plán vlády zaviesť daň z reklamy pre neštátne subjekty kritizovali médiá, opozícia a niektorí politici vládnucej koalície. Nová daň, ktorá sa má zaviesť ešte tento rok, sa bude vyberať z výnosov z reklamy televíznych a rozhlasových vysielateľov, tlačených médií a internetových mediálnych spoločností. Štátne médiá budú od tejto povinnosti oslobodené. Nová daň však prichádza v čase, keď mnohé mediálne spoločnosti v dôsledku koronavírusovej pandémie zasiahlo znižovanie príjmov z reklamy.

Najväčšia poľská súkromná televízia TVN a rozhlasové stanice na protest proti navrhovanej dani prerušili 10. februára vysielanie a noviny začiernili svoje titulné stránky. Podľa nich môže byť zavedenie novej dane pre mnohé z nich likvidačné.