Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Zahraničie

Železničnú dopravu v Nemecku ochromil štrajk rušňovodičov

odstavený vlak počas štrajku Foto: TASR/AP

Berlín 6. novembra (TASR) - Najdlhší štrajk v histórii nemeckej železničnej dopravy ju dnes úplne ochromil.

Berlín 6. novembra (TASR) - Najdlhší štrajk v histórii nemeckej železničnej dopravy ju dnes úplne ochromil.

Medzičasom sa k rušňovodičom nákladných vlakov, ktorí na výzvu odborov pozastavili prácu už v stredu popoludní, pripojili aj rušňovodiči osobných vlakových súprav, vrátane medzinárodných.

Nemecké železnice sa medzitým obrátili na súd vo Frankfurte nad Mohanom so žiadosťou o vydanie predbežného opatrenia, ktoré by zabránilo pokračovaniu štrajku. Súd by o tomto podnete mohol rozhodnúť ešte dnes, píše tlačová agentúra DPA.

Protestná akcia, ktorej predchádzala séria krátkodobejších štrajkov, má trvať až do 10. novembra do štvrtej hodiny rannej.

Experti odhadujú, že jeden deň štrajku takéhoto rozsahu môže stáť nemeckú ekonomiku až 100 miliónov eur. Mohol by tiež narušiť oslavy 25. výročia pádu Berlínskeho múru, ktoré sa budú konať počas nasledujúceho víkendu.

Štrajk si vynúti zrušenie až dvoch tretín spojov diaľkovej železničnej dopravy a sčasti ešte viac vlakov v regionálnej doprave.

Nemecké železnice sa snažia situáciu riešiť vypravovaním náhradných súprav, údaje o ktorých však zverejňujú relatívne na poslednú chvíľu. Cestujúcej verejnosti preto prevádzkovateľ odporúča informovať sa na webovej adrese www.bahn.de/blitz/view/index.shtml.

Štrajk sa netýka spoločností-konkurentov Nemeckých železníc, ktoré vlaky vypravujú, avšak väčšinu spojov prevádzkujú na prímestských tratiach.

Diaľkové autobusy síce premávajú, nezriedka je však nápor na ne prevyšujúci možnosti prepravcov. Na cestách musia však aj motoristi rátať s tvoriacimi sa kolónami, a to nielen kvôli štrajku rušňovodičov, ale aj kvôli končiacim sa prázdninám v Dolnom Sasku a Brémach.

Na štrajk vyzvala odborová organizácia rušňovodičov GDL, ktorá žiada päťpercentné zvýšenie miezd a kratší pracovný čas. Snaží sa pritom rokovať aj v mene ďalších železničných zamestnancov, napríklad sprievodcov a pracovníkov vo vlakových reštauráciách, ktorých doteraz zastupovala konkurenčná odborová organizácia.

Štátne železnice ponúkli rušňovodičom päťpercentné zvýšenie miezd v priebehu 30 mesiacov, ale odmietajú rokovať s GDL o mzdách pre ostatných zamestnancov.

Nemecká spolková kancelárka Angela Merkelová vyzvala obe strany na uvážlivý a zodpovedný postup. Podľa jej názoru by sa pri riešení vzájomných sporov malo zvážiť využitie mediácie.