< sekcia SEKCIA: Zdravie

Vaše zdravie je v tomto čase najvyššou prioritou

Vaše zdravie je v tomto čase najvyššou prioritou.Preto si zaslúži vašu pozornosť Foto: Boiron

Preto si zaslúži vašu pozornosť!

Bratislava 23. februára (OTS) - Pandémia nového koronavírusu je pre väčšinu z nás bezprecedentnou situáciou, s akou sme sa doposiaľ nestretli a nevieme na ňu reagovať. Ako si v tejto situácii udržať mentálne zdravie? Aj zdraví a aktívni ľudia si potrebujú v čase pandémie chrániť svoje psychické zdravie pred stresom.

Súčasná situácia je pre všetkých stresujúca. Strach a úzkosť z ochorenia COVID-19 a z toho, čo všetko by sa mohlo stať, majú negatívne dôsledky na psychickú pohodu detí aj dospelých. Navyše znižovanie sociálnych kontaktov vyvoláva pocity izolácie a osamelosti a zvyšuje úzkosť a stres vo všetkých vekových skupinách. Stále však ide o najúčinnejšiu stratégiu v boji proti pandémii. Aj preto je dôležité nezabúdať, že psychické zdravie je rovnako dôležité ako zdravie fyzické.

- Pandémia koronavírusu má nepriamy vplyv aj na psychické zdravie a mnohí ľudia práve kvôli tomu ľahšie podliehajú stresu, úzkostiam a depresiám.
- V zahraničí je čoraz používanejší výraz coronavirusanxiety, teda úzkosť z koronavírusu.


Keď psychika nevidí „svetlo na konci tunela“ trpí...


Vírus spôsobujúci ochorenie COVID-19 už dlhé mesiace mení naše životy. Nevyhnutné obmedzenia proti šíreniu pandémie priniesli radikálnu zmenu životného štýlu a zaužívaných stereotypov. Rodičia pracujú doma, deti sa učia doma, starí rodičia zostávajú osamotení, nemôžeme sa stretávať s rodinou a s priateľmi, venovať sa naplno záľubám, cestovať... Jednoducho robiť to, čo nám prinášalo v živote radosť a každodenné psychické povzbudenie. A takému prežívaniu neprospievajú ani vzťahové a výchovné problémy a finančná, neraz až existenčná neistota vzniknutá problémami so zamestnaním.

Na začiatku sme si mnohí povedali „vydržíme“, ale pri zhoršujúcej sa situácii to aj tí psychicky najodolnejší jedinci nezvládajú. Niekedy je ťažké vyhnúť sa negatívnym myšlienkam a úzkosti. K strachu o vlastné zdravie, o zdravie svojich najbližších sa pridáva pocit straty slobody a absencia „svetla na konci tunela.“ Je totiž preukázané, že pokiaľ ľudia vedia, kedy sa nepriaznivá situácia skončí, zvládajú ju oveľa lepšie. V prípade pandémie koronavírusu nám však takýto svetlý bod v budúcnosti zatiaľ chýba. Aj preto je dôležité, aby sme využili každú príležitosť pomôcť krehkej psychike zostať v rovnováhe.

Keď duša hovorí rečou tela...


V dnešnej dobe sa obávame najmä o svoje fyzické zdravie. Ale fyzické a psychické zdravie sú spojené nádoby a keď nás bolí duša, netrvá dlho, kým nás začne bolieť aj telo. Viaceré štúdie potvrdzujú, že ľudia, ktorí trpia fyzickými zdravotnými problémami, až trikrát častejšie navštevujú expertov na mentálne zdravie. Zlé fyzické zdravie vedie teda k psychickým problémom, ale platí to aj naopak. Psychické problémy významne ovplyvňujú fyzické zdravie človeka. Dnes už vieme, že psychika má veľký význam najmä pri srdcovocievnych ochoreniach (ischemická choroba srdca, infarkt myokardu, vysoký krvný tlak), ochoreniach tráviaceho traktu (vredová choroba, chronický zápal hrubého čreva), cukrovke, alergických ochoreniach, ale aj pri nádorových ochoreniach. Aj za mnohými telesnými ťažkosťami, kde sa nezistí žiadny chorobný nález, sú často práve psychické problémy. Patria sem bolesti hlavy, chrbta, závraty, únava, bolesti na hrudníku, bolesti tráviaceho traktu, hnačky alebo zápchy, poruchy spánku. Spoznaním príčiny ťažkostí a ich odstránením alebo aspoň snahou ich riešiť sa zlepšujú aj telesné ťažkosti.

Aké psychické problémy priniesla pandémia kornavírusu?


V čase pandémie nebojujeme len s vírusom, ale snažíme sa ovládať a riadiť aj strach a stres, ktoré vplývajú na naše psychické zdravie. Nie všetci to však zvládame dobre. Aj preto sú linky pomoci poskytujúce rady pri psychických ťažkostiach preťažené a nie náhodou sa v čase zúriacej pandémie, okrem ochorenia COVID-19, stala poprednou témou aj téma duševného zdravia.

• U ľudí, ktorí mali psychické problémy pred pandémiou sa stav ochorenia zhoršuje.
• Aj u zdravej populácie pribúdajú:
- Úzkosť, ktorá sa spája s nasledujúcimi príznakmi: nepokoj alebo dráždivosť, ľahká
unaviteľnosť, ťažkosti s koncentráciou alebo zmätenosť v myslení, podráždenosť,
svalové napätie, poruchy spánku.
- Panické záchvaty, obdobie veľmi nepríjemného pocitu, ktoré dosahuje vrchol v priebehu desiatich minút a spája sa s príznakmi, ako sú neschopnosť dýchať, závraty alebo chvenie, nevoľnosť a pocity brnenia v ramenách a prstoch.
- Depresívne naladenie.
- Nespavosť, podráždenosť, pocity bezmocnosti, frustrácie, apatia.
- A novinkou je aj fakt, že pacienti, ktorí prekonali ochorenie COVID-19 môžu mať častejšie psychické problémy.


Na druhej strane však treba konštatovať, že mnohým ľuďoch táto záťažová situácia posilňuje ich adaptačné mechanizmy a vďaka zvládaniu novej, doteraz nepoznanej situácie sa stávajú psychicky odolnejšími.

Aj stres má dnes iné podoby...


Všimli ste si, že pokiaľ sme v čase pred pandémiu pri nepríjemných prežívaniach často len tak mimovoľne podotkli „som v strese“, dnes toto konštatovanie používame oveľa menej? A pritom príčin stresu na náš každodenný zoznam pribúda.

Stres je prirodzená fyziologická, psychická a fyzická reakcia organizmu na situáciu, ktorej sa musí prispôsobiť. Určitá dávka stresu je pre náš život potrebná, pretože nás poháňa k ďalším cieľom, ale chronický stres sa zákonite podpisuje na fyzickom a duševnom zdraví. Jedným z jeho najciteľnejších prejavov sú úzkostné stavy, precitlivenosť, nervozita a podráždenosť. Tie negatívne ovplyvňujú nielen náš výkon v práci, ale aj rodinný život, komunikáciu s druhými a vzťah k sebe samému. A príčin nahromadeného, neriešeného, akútneho alebo permanentne prítomného stresu máme dnes viac než dosť. Súčasná situácia a podmienky v súvislosti s prijatými opatreniami zameranými na zamedzenie šírenia ochorenia COVID-19 majú často za následok práve zvýšený stres.

Stres počas pandémie môže spôsobiť:
- pocity strachu a úzkosť,
- zmeny nálad (napr. pocit hnevu),
- zmeny stravovacích návykov (nechutenstvo alebo prejedanie),
- problémy so spánkom (problémy so zaspávaním, s kvalitou spánku, nočné budenie),
- problémy so sústredením sa na prácu,
- prehĺbenie doterajších psychických ťažkostí,
- zhoršenie chronických zdravotných problémov,
- zvýšenú konzumáciu alkoholu a iných návykových látok, vrátane tabaku.


Týka sa nás to všetkých...


Sédatif PC je vhodná alternatíva pre všetky vekové skupiny
Aj keď je súčasné obdobie po psychickej stránke náročné pre každého človeka a každý ho zvláda s väčšími alebo menšími ťažkosťami, niekedy pomôže aj pocit, že v tom nie sme sami. S touto situáciou sa musia vyrovnať nielen príslušníci menej ohrozenej produktívnej generácie, muži a ženy v aktívnom veku od 25-45 rokov, ale aj deti a seniori s krehkou psychikou. Zvlášť zraniteľnú skupinu tvoria budúce mamičky, ktoré prirodzene trápia obavy o bezpečnosť príchodu dieťaťa na svet, ale užívaním bežných farmakologických prípravkov na zmiernenie psychických problémov by mohli ublížiť dieťatku. Všetky tieto zraniteľné skupiny si preto zaslúžia účinné, ale zdraviu šetrné riešenie.

Najprijateľnejšia pomoc je z prírody...


Našťastie žijeme v čase, ktorý ponúka účinné riešenia. Okrem účinných rád ako zvládnuť stres a napätie určitými režimovými opatreniami, existuje aj pomoc preverená tisícročiami – pomoc z prírody. Veľa ľudí práve v nej dnes hľadá alternatívu a vracia späť k liečivým rastlinám, pretože prípravky z nich majú schopnosť liečiť a zlepšovať fyzickú a duševnú pohodu. Práve oni niekedy dokážu priniesť úľavu tam, kde to ešte veda nedokázala. Liečivá sila prírody je súčasťou homeopatických prípravkov, ktoré nám dokážu pomôcť aj v prípade stresu, úzkosti, nervozity, podráždenosti – teda celkovej psychickej nepohody. Na ich zmiernenie je najvhodnejšou voľbou homoepatický liek Sédatif PC.

Homeopatický prístup k stresu...


Homeopatické lieky sú nenávykovým riešením zvládnutia nadmerného stresu a zmiernenia jeho príznakov. Komplexný liek zložený z viacerých homeopatických liekov – Sédatif PC obsahuje bylinné zložky ako sú nechtík lekársky, lastovičník väčší, ľuľkovec zlomocný, kalinu obyčajnú, prilbicu tuhú a ružencovec obyčajný. Uvedená kombinácia zložiek v homeopatickom lieku pôsobí pri úzkostných stavoch, precitlivenosti a podráždenosti (zdroj: MateriaMedicaHomoepatica).

Prednosti Sédatif PC
• ide o prírodný liek,
• nemá nežiaduce účinky,
• nevyvoláva ospalosť,
• neovplyvňuje pozornosť,
• nie je návykový,
• môže sa užívať v kombinácii s inými liekmi,
• je určený pre celú rodinu,
• je určený na dlhodobé užívanie.


Na dostatočnú psychickú regeneráciu tela je dôležitý aj kvalitný spánok, ktorý môže narúšať práve intenzívne prežívanie stresu, pri ktorého zvládaní pomáha Sédatif PC. Aj tu máme však riešenie. Výživový doplnok DatifNight obsahuje magnézium, ktoré prispieva k prirodzenému fungovaniu psychiky a nervovej sústavy. Uvoľní stres a spánok prichádza o to ľahšie. (viac na www.boiron.sk/produkt/datif-night/.)

Svetlo na konci tunela existuje...


Aj keď celkové dôsledky dlhodobého prežívania pandemickej situácie na psychiku ľudí dnes nedokáže nikto odhadnúť, aj v oblasti psychického zdravia, bez ohľadu na závažnosť situácie, vždy platí, že všetko je v našich rukách. Napriek tomu, že žijeme v obmedzených podmienkach a nie vždy sa cítime ideálne, nie je dôvod mať hlavu v smútku. Realita zmenila naše bežné dni na nevšedné, ale aj túto skúsenosť môžeme využiť v náš prospech. Nakoniec aj história nás učí, že všetko zlé sa raz pominie. A na rozdiel od generácií pred nami si môžeme v podpore psychického zdravia pomôcť sami účinnými homeopatickými prípravkami z prírody.

Sédatif PC je homeopatický liek, tradične používaný pri úzkostných stavoch, precitlivenosti, nervozite a podráždenosti.
Pred užitím lieku si pozorne prečítajte písomnú informáciu pre používateľa, prípadne sa poraďte so svojím lekárom alebo lekárnikom.
Sédatif PC je dostupný v lekárni bez lekárskeho predpisu. Viac informácií nájdete na https://www.sedatifpc.sk/

Užívanie Sédatif PC
Na zmiernenie stresu počas dňa je potrebné dodržiavať správne dávkovanie Sédatif PC. Odporúčané denné užívanie je trikrát denne 2 tablety: ráno, na obed a večer. Liečba nesmie presiahnuť 2 týždne. Ak po 7 dňoch symptómy pretrvávajú alebo sa zhoršujú, pacient by sa mal obrátiť na svojho lekára.

Vedeli ste, že?
• Slovo stres pochádza z anglického slova stress a znamená tlak, záťaž, vypätie. Anglické slovo stress pochádza zasa zo starého francúzskeho výrazu „estrecier“ (prinútiť, použiť násilie), ktoré je odvodené od latinského „strictus, stringere“ (uťahovať, stláčať)?
• Za otca moderného výskumu stresu je považovaný kanadský endokrinológ, chemik a univerzitný pedagóg Hans Hugo Bruno Selye?
• Štatistiky o počte ľudí pod vplyvom stresu sa líšia, k dispozícii sú čísla od 33 % do 91 %?
• Mnohé štúdie potvrdili, že stres výrazne oslabuje náš imunitný systém?
• Negatívny stres sa podieľa na rozvoji srdcovo-cievnych chorôb, ochorení tráviaceho systému a psychických ochorení?
• Chronický stres môže viesť k depresii?


Ako zistíte, že ste v strese?
• Fyzické symptómy – únava, potenie ,zovreté hrdlo, stiahnutý žalúdok, svalové kŕče, búšenie srdca, ľahké poruchy spánku.
• Emočné symptómy – precitlivenosť, plač, podráždenosť, rozrušenie, úzkosť, rozčúlenie.
• Intelektuálne symptómy – nesústredenosť, chybovosť, časté zabúdanie, ťažkosti vyvinúť iniciatívu.

Zvládanie stresu počas pandémie koronavírusu
Odporúčania, ako zvládať strach a obavy počas pandémie koronavírusu spôsobujúceho ochorenie COVID-19 vydala aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a Medzinárodná federácia Červeného kríža a Červeného polmesiaca.
• Je v poriadku byť počas krízy smutný, vystresovaný, zmätený či dokonca nahnevaný.
Komunikácia s ľuďmi, ktorým veríte, môže pomôcť. Buďte v kontakte so svojou
rodinou a priateľmi.
• Uvedomte si, že nie všetko čo počujete o víruse musí byť zaručene pravdivé. Využívajte len informácie z overených zdrojov.
• Minimalizujte obavy a rozrušenie skrátením času, ktorý venujete médiám a internetu a obmedzte sledovanie informácií, ktoré považujete za znepokojujúce.
• Využívajte činnosti nadobudnuté v minulosti, ktoré vám pomáhali zvládať záťažové situácie a využívajte tieto spôsobilosti aj na zvládanie vlastných emócií počas pandémie.
• Ak musíte zostať v karanténe, osvojte si zdravý životný štýl zahŕňajúci vhodnú diétu, spánok, cvičenie a sociálny kontakt s rodinou a priateľmi.
• Zvládajte emócie zdravým spôsobom. Ak máte pocit, že je toho na vás príliš veľa, skontaktujte odbornú pomoc. Majte vždy na pamäti kam ísť a ako nájsť pomoc pre podporu vášho fyzického aj psychického zdravia.
Zdroj: WHO



Ako si dokážeme pomôcť sami?
Čo môžem robiť, aby som sa cítil dobre?


Nehnevajte sa na svoje pocity, neľakajte sa ich a nepotláčajte ich
V novej situácii je úplne prirodzené, že na mnohé otázky neexistujú odpovede a že môžu vyvolávať rôzne aj nám nepoznané reakcie. Strach, frustrácia, úzkosť a iné nepríjemné pocity sú prirodzenou sprievodnou reakciou na nenormálnu situáciu, v ktorej sa nachádzame. S týmito emóciami však treba vedieť účinne narábať, aby sme neubližovali sebe ani našim blízkym. Najlepšou cestou je prijať, že sa nachádzame v situácii, ktorej možno nerozumieme a z ktorej máme tieto nepríjemné pocity.

Nesledujte príliš správy a sociálne siete.
Zaplavovanie mysle novými informáciami, a v čase pandémie predovšetkým negatívnymi, nás vyčerpáva a zúzkostňuje a z tohto bludného kruhu sa často nevieme vymotať. Tieto činnosti majú potenciál znepríjemniť celý náš deň, vzbudiť v nás hnev či výčitky, čo nezriedka vyústi aj do konfliktov v domácnosti. Obmedzte sledovanie médií a sociálnych sietí, napríklad na dvakrát denne po 15 minút. Aj tu platí všetko s mierou.

Neprepadajte nesprávnym návykom
Počas pandémie je oveľa lákavejšie ako kedykoľvek predtým siahnuť po alkohole, drogách, online hazarde či po prílišných množstvách jedla, pomocou ktorých chceme uniknúť pred vonkajšou realitou. A práve týmto zlým návykom by sme sa mali pokúsiť odolať. Pozor aj na nadmerné sledovanie seriálov a sociálnych sietí, dlhé hodiny trávené prácou alebo, naopak, na prílišné leňošenie či ponocovanie – to všetko by sme mali obmedziť hneď v začiatkoch. Upokojujúci efekt zlozvykov je totiž len krátkodobý.

Nerobte zásadné zmeny
Každá zmena vyčerpáva naše mentálne kapacity, ktoré by sme mali teraz sústrediť na to, aby sme udržali doterajší život pohromade, a nie na to, aby sme od základov menili všetko, čo bolo pre nás doposiaľ istotou.

Nastavte si rutinu
Pre ľudí je základom bezpečia poriadok a rutina. Neistota a chaos v nás naopak vyvolávajú stres a pocit ohrozenia. Práve rutina je základným pomocníkom zvládania ťažkých období. Pomocou plnenia denného zoznamu úloh nadobudneme pocit, že máme kontrolu nad svojím životom – aj keď mnohé iné veci v čase pandémie ovplyvniť nedokážeme. Namiesto neustáleho premýšľania o budúcnosti sa zamerajme na to ako zlepšiť svoje prežívanie súčasnosti.

Aj v čase pandémie potešte svoje zmysly
Počúvajte obľúbenú hudbu alebo načúvajte upokojujúcim zvukom z okolia či prírody. Prezerajte si príjemné obrázky, navštívte online galérie alebo sa zahľaďte von oknom. Doprajte si relaxačný kúpeľ, pretiahnite si svaly pri joge alebo sa venujte činnosti, ktorá je manuálna, ale upokojujúca – napríklad pletenie alebo vyrezávanie z dreva. Vychutnávajte si dobré jedlo. To všetko sú spôsoby, ktorými môžete potešiť svoje zmysly a zároveň sa vďaka týmto vnemom ukotvíte v prítomnosti, o ktorú sa môžete oprieť.

Aj v kríze hľadajte nové výzvy
Aj počas pandémie si naplánujte duševne náročné činnosti, ktoré súvisia s vašou prácou alebo koníčkami a ktoré budú pre vás zaujímavými výzvami. Pracujte, cvičte a robte veci, ktoré vám prinášajú radosť.

Rozprávajte sa so svojimi blízkymi
Naberte odvahu a rozprávajte sa otvorene so svojimi blízkymi o aktuálnej situácii. Nebojte sa zdôveriť s obavami a myšlienkami. Takýto spôsob uvoľnenia môže byť obojstranne prospešný, pretože aj druhá strana sa môže zdôveriť so svojimi obavami a myšlienkami a poznanie, že podobné pocity prežívajú aj iní je oslobodzujúce.

Pomáhajte druhým
Keď pomôžete druhým, znížite tým prežívanú mieru stresu. Zároveň sa budete cítiť ako dobrí a schopní ľudia, porastie vaše sebavedomie a spokojnosť – a prílev týchto pozitívnych pocitov vám pomôže lepšie zvládnuť vašu vlastnú situáciu.