Poruchy pohybového systému vznikajú väčšinou v dôsledku kombinácie viacerých faktorov. Ide napríklad o nesprávne sedenie, nedostatok pohybu alebo preťažovanie chrbtice ťažkými taškami.
Autor TASR
Bratislava 19. septembra (TASR) – Na Slovensku pribúdajú pacienti s poruchami pohybového systému. Podpísala sa pod to aj pandémia, a teda dištančné vzdelávanie a práca z domu. Ako pre TASR uviedla Lena Klemová z Kliniky liečebnej rehabilitácie Nemocnice Agel Košice-Šaca, pacientom pomáha rehabilitácia či fyzikálna terapia, no najlepším prostriedkom pre zachovanie zdravia a kvality života je dostatok akéhokoľvek pohybu.
„Deti sa rodia do svojej doby. Tá dnešná je pretechnizovaná a vedie k pohodlnému spôsobu života. Niekedy bolo pre deti prirodzenejšie loziť, skákať, behať, vešať sa za ruky, rúčkovať na preliezačkách, ktoré sa takmer úplne vytratili,“ vysvetlila s tým, že si tak prirodzene trénovali pohybové schopnosti.
Poruchy pohybového systému vznikajú väčšinou v dôsledku kombinácie viacerých faktorov. Ide napríklad o nesprávne sedenie, nedostatok pohybu alebo preťažovanie chrbtice ťažkými taškami. Úlohou fyzioterapeutov je zbaviť pacientov bolesti, zlepšiť ich funkčný stav a čo najskôr ich vrátiť do plnohodnotného života.
Fyzioterapia, alebo tiež rehabilitácia, je proces zameraný na sociálnu integráciu jedinca. Zahŕňa zdravotnícku, vzdelávaciu, pracovnú a sociálnu zložku. Zaoberá sa najmä pohybovým systémom a možnosťami, ako ovplyvniť jeho poruchy. Fyzikálna terapia využíva účinky rôznych foriem fyzikálnej energie.
„Kvalitná rehabilitácia napomáha udržaniu, podpore a obnove maximálnych funkčných zdatností. Spomaľuje progresiu chorôb, prinavracia stratené schopnosti alebo funkcie ľudskému organizmu ako celku,“ vysvetlila Klemová.
Pripomenula, že výchova k zdravému životnému štýlu a vytváranie správnych návykov je proces, na ktorom by sa mali podieľať v prvom rade rodičia. Tí by mali ísť deťom príkladom a vzorom. „Narušené až porušené pohybové stereotypy je možné upravovať i v dospelosti, dokonca aj vo vyššom veku. No tak ako vo všetkom, aj tu platí, že prevencia je jednoduchšia ako liečba,“ dodala Klemová.
„Deti sa rodia do svojej doby. Tá dnešná je pretechnizovaná a vedie k pohodlnému spôsobu života. Niekedy bolo pre deti prirodzenejšie loziť, skákať, behať, vešať sa za ruky, rúčkovať na preliezačkách, ktoré sa takmer úplne vytratili,“ vysvetlila s tým, že si tak prirodzene trénovali pohybové schopnosti.
Poruchy pohybového systému vznikajú väčšinou v dôsledku kombinácie viacerých faktorov. Ide napríklad o nesprávne sedenie, nedostatok pohybu alebo preťažovanie chrbtice ťažkými taškami. Úlohou fyzioterapeutov je zbaviť pacientov bolesti, zlepšiť ich funkčný stav a čo najskôr ich vrátiť do plnohodnotného života.
Fyzioterapia, alebo tiež rehabilitácia, je proces zameraný na sociálnu integráciu jedinca. Zahŕňa zdravotnícku, vzdelávaciu, pracovnú a sociálnu zložku. Zaoberá sa najmä pohybovým systémom a možnosťami, ako ovplyvniť jeho poruchy. Fyzikálna terapia využíva účinky rôznych foriem fyzikálnej energie.
„Kvalitná rehabilitácia napomáha udržaniu, podpore a obnove maximálnych funkčných zdatností. Spomaľuje progresiu chorôb, prinavracia stratené schopnosti alebo funkcie ľudskému organizmu ako celku,“ vysvetlila Klemová.
Pripomenula, že výchova k zdravému životnému štýlu a vytváranie správnych návykov je proces, na ktorom by sa mali podieľať v prvom rade rodičia. Tí by mali ísť deťom príkladom a vzorom. „Narušené až porušené pohybové stereotypy je možné upravovať i v dospelosti, dokonca aj vo vyššom veku. No tak ako vo všetkom, aj tu platí, že prevencia je jednoduchšia ako liečba,“ dodala Klemová.