Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 28. apríl 2024Meniny má Jarmila
< sekcia Žilinský kraj

Novú obaľovňu asfaltových zmesí obyvatelia Liptovského Mikuláša nechcú

Archívna snímka Foto: TASR - Michal Svítok

Zámer súkromného investora a pripomienky občanov musí ešte posúdiť Ministerstvo životného prostredia SR. To zároveň rozhodne, či nová prevádzka v Okoličnom vznikne, alebo nie.

Liptovský Mikuláš 3. marca (TASR) - Obyvatelia Liptovského Mikuláša sú proti rozšíreniu prevádzky obaľovne asfaltových zmesí. Hromadnú pripomienku v rámci posudzovania vplyvu stavby na životné prostredie podpísalo 1160 občanov, nesúhlasné stanovisko vydala aj tamojšia radnica. Dôvodom je strach z hluku, prašnosti a preplnenia ciest kamiónmi s asfaltom a štrkom.

Nová obaľovňa by mala vzniknúť v priemyselnej zóne v mestskej časti Okoličné, ku ktorej vedie len jedna cesta a aj tá už v súčasnosti kapacitne nepostačuje. "Výstavbou obaľovačky asfaltových zmesí v Okoličnom dôjde k zvýšeniu nákladnej dopravy až o 28 percent. A tým sa zvýši hlučnosť, prašnosť a zhorší sa napojenie obyvateľov mestskej časti Okoličné, ako aj obce Závažná Poruba s centrom mesta Liptovský Mikuláš," povedal pre TASR splnomocnenec občianskej iniciatívy Matej Šiculiak.

"Ak by sa realizoval tento zámer, celá doprava bude vedená po ceste tretej triedy, smerom cez Okoličné, na cestu I/18, čo ovplyvní dopravu v tejto mestskej časti a hlavne kapacitu križovatky na hlavnú cestu I/18. Výjazd na ňu neraz trvá aj niekoľko minút. Už dnes týmto úsekom prejde 3200 áut za deň, ak by sa obaľovňa postavila, pribudlo by tu denne viac ako 70 kamiónov," upozornil vedúci odboru životného prostredia a dopravy na liptovskomikulášskom mestskom úrade Gabriel Lengyel. Súčasťou zámeru však podľa neho nie sú dopravno-inžinierske výpočty vplyvu stavby na dopravnú sieť, tie bude radnica od investora požadovať.

Súkromná spoločnosť Cesty SK tvrdí, že vplyv novej obaľovne asfaltových zmesí na dopravné zaťaženie v Okoličnom bude minimálny. Občania totiž počet áut prerátali z maximálnej možnej kapacity prevádzky, investor sa však mestu zaviazal vyrábať len desatinu z nej - maximálne 30.000 ton obalených zmesí ročne, čo je na hodinu maximálne 80 ton. "Náš vplyv bude zhruba 3,2 auta na hodinu. To je v prepočte na celkový počet áut, ktorý tadiaľ prejde, maximálne jedno percento. Zariadenie síce bude mať vyššiu kapacitu, ale vzhľadom na danú lokalitu a región a po skúsenostiach, ktoré máme, je nereálne, aby sme vyrábali viacej. Ten materiál nemáme kde využiť," reagoval zástupca firmy Igor Múdry.

Zámer súkromného investora a pripomienky občanov musí ešte posúdiť Ministerstvo životného prostredia SR. To zároveň rozhodne, či nová prevádzka v Okoličnom vznikne, alebo nie.