Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Ekonomika

Nová automobilka môže mať problém nájsť kvalifikovaných ľudí

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Nová automobilka by mala podľa zámeru predloženého na posudzovanie vplyvu na životné prostredie zamestnať 2000 až 4000 ľudí.

Bratislava 12. augusta (TASR) - Príchod novej automobilky Jaugar Land Rover na Slovensko sa podpíše pod lepšie štatistiky nezamestnanosti a zvýši sa dopyt po zamestnancoch. Napriek tomu však môže automobilka naraziť na problém, či nájde dostatočne kvalifikovaných ľudí. Presvedčené sú o tom personálne agentúry.

Nová automobilka by mala podľa zámeru predloženého na posudzovanie vplyvu na životné prostredie zamestnať 2000 až 4000 ľudí. Personálne agentúry však už v súčasnosti evidujú, že na trhu je nedostatok kvalifikovaných zamestnancov. "Osobne vnímam problém s kvalifikovanou pracovnou silou. Napriek tomu, že vďaka už existujúcim automobilkám jej máme relatívne veľa, chýba už aj súčasným zamestnávateľom a tento problém sa s príchodom Jaguaru prehĺbi," skonštatovala výkonná riaditeľka pracovnej agentúry Index Nosluš Darina Mokráňová.

Podobný názor má aj agentúra Manpower. "Konkurencia na trhu práce rýchlo rastie. Slovenské automobilky riešia zúfalý nedostatok ľudí, a to nielen na kvalifikovaných, ale i na robotníckych pozíciách," uviedol manažér marketingu a náboru v spoločnosti Manpower Jiří Halbrštát.


Personalisti sú preto presvedčení, že ešte pred príchodom nového investora bude potrebné odštartovať prípravu nových zamestnancov. "Je potrebné už dnes začať pripravovať potenciálne kapacity, či už na školách alebo priamo v závodoch. Takisto riešiť ubytovacie kapacity v okolí nitrianskeho závodu. Tu vidím priestor aj pre súkromné osoby, ktoré by mohli prenajímať svoje nehnuteľnosti," doplnila Mokráňová s tým, že príprava zamestnancov neplatí len pre samotné automobilky, ale aj pre subdodávateľov, ktorí by takisto mali získať nové zákazky a potrebovať viac ľudí.

Nová automobilka by si mala urobiť aj dôkladnú analýzu trhu. Podľa Halbrštáta investor často prihliada najmä na dostupnosť a logistické náklady. "Potom je prekvapený, keď musí pre nedostatok ľudí prehodnocovať systém odmeňovania. Na 2000 stálych zamestnancov je obvykle potrebné pri prvom nábore až 8000 záujemcov. Potom v začiatkoch býva vysoká fluktuácia a treba dopĺňať až 100 ľudí mesačne," približuje Halbrštát. Odhaduje, že v niektorých regiónoch, kde je niekoľko výrobných firiem, by mohol nábor trvať aj štyri mesiace. Zároveň uviedol, že pri tvorbe biznis plánu by bol veľmi opatrný pri odhadoch nákladov na nábor ľudí a pri mzdách. "Mzdy by som nastavil aspoň 10 % nad najlepšie platiacich konkurentov v danom regióne," uviedol Halbrštát.

Nová automobilka však určite podľa personalistov prispeje k zlepšeniu štatistík nezamestnanosti. "Príchod ďalšej automobilky musí mať vplyv na nezamestnanosť. Otázkou je, v ktorom regióne. Do Volskwagenu alebo Peugeotu dochádzajú ľudia, ktorí sa radi zamestnajú bližšie k miestu svojho bydliska. Títo aj za rovnakých platových podmienok často radi prejdú do nového závodu," myslí si Mokráňová.


Podľa jej slov tak príchod Jaguaru zvýši dopyt po zamestnancoch pre všetky firmy na celom území Slovenska. "Už teraz veľa ľudí cestuje za prácou do automobiliek aj z ďalekého okolia na takzvané týždňovky. Takíto zamestnanci pravdepodobne nahradia denných dochádzajúcich, ktorí prejdú do nitrianskeho závodu," dodala Mokráňová.