< sekcia Regióny

VIDEO: Zrazili sa lietadlá s parašutistami, siedmi zahynuli

Na snímke v pozadí dym stúpa z vraku horiaceho lietadla nad obcou Červený kameň. Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Jedno z nich sa zrútilo do oblasti sedla Chotuč, druhé neďaleko Červeného Kameňa. Správu priebežne aktualizujeme.

Bratislava 20. augusta (TASR/Teraz.sk) - Pri dnešnej zrážke dvoch športových lietadiel pri obci Červený Kameň v okrese Ilava zahynulo sedem ľudí. Podľa Juraja Gyenesa z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru ešte nie je známa presná príčina nehody.

Ako ďalej uviedol, pri nácviku hromadného zoskoku na sobotňajší letecký deň na letisku v Slávnici pravdepodobne jedno z lietadiel prudko kleslo, a tak došlo k zrážke. "V prvom lietadle zahynula dvojčlenná posádka, všetkým parašutistom sa ale podarilo vyskočiť. V druhom zahynula tiež dvojčlenná posádka a traja parašutisti," povedal Gyenes. Podľa informácií TASR by už nikto nemal byť nezvestný.



Podľa jedného z parašutistov, ktorému sa podarilo pred zrážkou vyskočiť, sa lietadlá asi chceli podletieť, no jedno narazilo podvozkom do druhého a utrhli sa im vrtule. "Piloti to ukorigovali tak, aby nepadli na rodinné domy," povedal zachránený parašutista pre portál cas.sk. "Ešte neviem ani poriadne hovoriť, som len šťastný, že žijem," dodal.



Všetky záchranné zložky sú sústredené na futbalovom štadióne v obci Červený Kameň. Na mieste zasahuje vyše 30 hasičov. Z toho 20 je profesionálnych z Dubnice nad Váhom a Trenčína. Jedenásť dobrovoľníkov je z Mikušoviec a Červeného Kameňa. Na miesto nehody smeroval aj vrtuľník letky ministerstva vnútra.



K nehode boli vyslané aj tri posádky Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ATE. "Ako prvá letela na pomoc posádka zo strediska Trenčín. Následne boli na pomoc privolané aj vrtuľníky zo strediska Žilina a Banská Bystrica, ktoré sú vybavené palubným navijakom do ťažko prístupného terénu," informovala TASR Zuzana Turočeková z AIR -TRANSPORT EUROPE.

Žilinský vrtuľník s posádkou podľa nej lokalizoval miesta, kde sa lietadlá nachádzali a do terénu k jednému z lietadiel vysadil lekára. Na mieste v tom čase zasahovali hasiči. Vrtuľník z Trenčína poskytol rýchly prevoz veliteľovi zásahu medzi miestom nehody a letiskom Slávnica. Všetky tri vrtuľníky neskôr pristáli na ihrisku v obci Červený Kameň. "Pred niekoľkými minútami vzlietla banskobystrická posádka späť na svoje stredisko. Vrtuľníky zo Žiliny a Trenčína ostávajú do odvolania na ihrisku pre prípad potreby ich zásahu," dodala.

Červený kameň: Záchranné zložky zabezpečujú miesto nehody


Po zrážke previezli do Fakultnej nemocnice (FN) v Trenčíne štyroch ľudí. Ako TASR informovala Alena Šmatláková zo sekretariátu nemocnice, všetci zranení sú pri vedomí a komunikujú. "Momentálne prebieha diagnostický proces, takže sa nevieme zatiaľ vyjadriť k rozsahu ich zranení. Malo by ísť však o ľahšie poranenia," povedala.



Na miesto už dorazil prezident HaZZ Alexander Nejedlý. Odcestoval tam aj minister zdravotníctva Viliam Čislák. "Okamžite vyzval všetky nemocnice v blízkosti miesta tragédie, aby boli v pohotovosti a pripravili sa na potrebné poskytovanie starostlivosti," informoval TASR hovorca rezortu Peter Bubla.

K zrážke dvoch športových lietadiel došlo pred pol desiatou pri Červenom Kameni v okrese Ilava. Podľa prvých informácií sa jedno lietadlo zrútilo do ťažko prístupnej oblasti sedla Chotuč a druhé asi dva kilometre od obce Červený Kameň.



Na snímke hasiči hasia vrak horiaceho lietadla nad obcou Červený kameň.
Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Na snímke vrak horiaceho lietadla nad obcou Červený kameň.
Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Na snímke mŕtvy parašutista neďaleko obce Červený Kameň.
Foto: TASR/Radovan Stoklasa



Výberová chronológia havárií lietadiel na území SR

3. júla 1956 - Jedna z najväčších povojnových leteckých katastrof v bývalom Československu sa stala v časti Poľanská pri Lome nad Rimavicou zhruba dve hodiny po tom, ako sa vojenské lietadlo americkej výroby D-47 so šiestimi členmi posádky a náčelníkom kádrovej služby 22. výsadkovej brigády Bohumilom Bullom vydalo z pražského letiska Kbely. V Pardubiciach vyzdvihli 14 ďalších dôstojníkov, väčšinou z intendančnej služby, ktorá mala na starosti hospodárenie a zásobovanie armády. Let smeroval do Prešova. Pri havárii zahynulo 21 dôstojníkov československej armády.

24. novembra 1966 - Lietadlo bulharskej spoločnosti TABSO linky Sofia - Budapešť - Praha neočakávane pristálo na bratislavskom letisku pre nepriaznivé počasie nad českou Prahou. Keď sa situácia zmenila odštartovalo z Bratislavy, o chvíľku sa však stratilo z obrazoviek kontrolnej veže. Pár minút po vzlietnutí zachytilo vrcholce stromov a narazilo do Sakrakopca neďaleko bratislavskej Rače. O život prišlo 74 cestujúcich a osem členov posádky 12 národností. Medzi obeťami bolo aj päť Čechov.

28. júla 1976 - Na bratislavských Zlatých pieskoch sa zrútilo lietadlo Iljušin Il-18B. Stroj v dôsledku technických problémov pri pristávaní tesne minul riadiacu vežu, preletel areál letiska a pri veľkom naklonení vpravo spadol do jazera Zlaté piesky. V lietadle zahynulo 70 pasažierov a šesť členov posádky.

17. septembra 1995 - Na Devínskej Kobyle neďaleko Bratislavy havarovalo malé jednomotorové lietadlo typu Cesna letiaci z územia Maďarska do Rakúska. Zahynuli dve ženy a jeden muž.

7. decembra 1996 - Neďaleko Košíc sa pri poprašovaní polí Štátneho semenárskeho majetku v Cesticiach zrútilo lietadlo Z37A a začalo horieť. V troskách zahynul 42-ročný pilot. Obhliadka vraku lietadla ukázala, že vybuchli obe nádrže a následne sa roztrhol sud s chemikáliami. Malé lietadlo patrilo spoločnosti Cassovia Air Service z Košíc.

24. júla 1997 - V obci Senohrad v okrese Krupina havarovalo jednomotorové športové lietadlo typu Zlín Moravia Z-142. Pri havárii lietadlo narazilo na drôty vedenia vysokého napätia, v kabíne zhorela dvojčlenná posádka - 25-ročný pilot a jeho 45-ročný inštruktor. Podľa výsledkov vyšetrovania s najväčšou pravdepodobnosťou došlo k zlyhaniu ľudského faktora.

6. júna 1999 - V rámci Medzinárodného leteckého dňa SIAD'99 na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika havaroval 45-ročný pilot továrenského stroja Hawk 200 spoločnosti British Aerospace Graham Wardell. Pilot počas leteckej ukážky narazil prúdovým lietadlom v rýchlosti asi 500 až 600 km za hodinu na koniec odstavnej pristávacej betónovej plochy letiska. Neovládateľné lietadlo preletelo ponad budovu biologickej ochrany letiska a dopadlo do poľa vo vzdialenosti asi 200 metrov. Prvý a druhý náraz roztrhli lietadlo na niekoľko kusov, jeden z nich zasiahol 35-ročnú Bratislavčanku, ktorá zraneniam podľahla rovnako ako pilot. Pri tejto tragédii bolo zranených 15 ľudí.

24. apríla 2000 - Pri Trenčíne v oblasti zvanej Zlatovské vinohrady spáchal v motorovom vetroni L 13 SE samovraždu 20-ročný Boris K., mechanik z trenčianskeho Aeroklubu. Mladý muž lietadlo z Aeroklubu zobral svojvoľne. Podľa neoficiálnych zdrojov sa rozhodol ukončiť svoj život, pretože ho opustila priateľka.

8. mája 2000 - Pri Čiernom Balogu v Breznianskom okrese havarovalo športové lietadlo, v troskách ktorého zahynul pilot, 60-ročný Vojtech Š. z Liptovského Mikuláša. Malý športový model typu Zlín 142 sa zrútil do korún stromov nad miestnym športovým ihriskom a zapichol sa do zeme. Pilot v minulosti pracoval ako učiteľ vo Vojenskej akadémii v Liptovskom Mikuláši a dva roky na Ministerstve obrany SR.

4. augusta 2001 - V Dunajskej Strede havaroval so závesným motorovým klzákom Mara, dovezeným z Českej republiky, 41-ročný Dunajskostredčan. Silný nárazový vietor klzák vo výške asi 25 metrov nad zemou naklonil do pravého uhla a neovládateľný stroj dopadol na zem. Pilot bez leteckej licencie dve hodiny po havárii v nemocnici podľahol ťažkým zraneniam.

26. augusta 2001 - Na cestu pri Kľačne v okrese Prievidza sa zrútilo ultraľahké lietadlo typu JORA ON 986, ktoré patrilo ružomberskému aeroklubu. Nehodu neprežila dvojčlenná posádka, 65-ročný muž z Martina a 39-ročný z Kysuckého Nového Mesta.

28. októbra 2001 - Na trase Košice - Bratislava havarovalo súkromné lietadlo Lancer medzi Ábelovou a Polichnom v okrese Lučenec. Pád lietadla neprežil 32-ročný pilot z Bratislavy a jeho 27-ročný spolucestujúci, občan Talianska.

1. marca 2003 - Krátko po štarte z bratislavského letiska vo Vajnoroch havaroval športový dvojplošník typu PITTS. Na palube lietadla boli dvaja slovenskí piloti-akrobati, obaja pri nehode zahynuli. Lietadlo sa zrútilo po 40 sekundách letu do neobývaného priestoru iba 50 metrov od objektu vajnorských kasární.

18. augusta 2003 - Dvojčlenná posádka zahynula pri havárii ultraľahkého lietadla v katastri obce Zemplínske Hámre. Lietadlo zachytilo ľavou zadnou časťou stĺp vysokého napätia a rozlomilo sa. Zadná časť zostala visieť na stĺpe a kabína sa zrútila na zem. Pri nehode zahynuli 56-ročný majiteľ lietadla z Košíc a 46-ročný muž z Vranova nad Topľou.

12. januára 2004 - V Divíne v okrese Žilina havarovalo malé nemecké dopravné lietadlo Piper 34 z Nemecka, pri nehode zahynuli všetci traja pasažieri - pilot a dvaja cestujúci. Lietadlo malo pristáť na letisku v Dolnom Hričove. Pilot pravdepodobne pre zlé počasie pristáť nemohol a rozhodol sa urobiť ešte jeden okruh nad letiskom. Pri druhom pokuse o pristátie sa lietadlo zrútilo.

16. júla 2005 – Obeťami leteckého nešťastia, ktoré sa stalo nad hradom Likava pri Ružomberku, boli dvaja maďarskí občania. Zrazili sa dve mikroľahké lietadlá, druhá posádka prežila.

24. septembra 2005 - Dve obete si vyžiadal pád malého športového lietadla pri letisku v Boľkovciach v Lučenskom okrese. Stroj sa zrútil krátko po štarte. Obaja muži v lietadle, 42- a 57-ročný, boli na mieste mŕtvi.

10. decembra 2007 - Približne o 9.30 h havarovalo lietadlo na okraji mestskej časti Bratislava-Vajnory. Pri nešťastí zahynuli traja pasažieri z Chorvátska. Haváriu zapríčinil pilot, ktorý sa dopustil omylu v navigácii a v plnej rýchlosti spadol z výšky asi 600 metrov.

16. decembra 2008 - Pri obci Cerová havarovalo malé športové lietadlo patriace Záhoráckemu aeroklubu v Senici. Na jeho palube boli dvaja muži, 26-ročný zo Senice a 66-ročný z Nedožier, o ktorom sa predpokladá, že lietadlo pilotoval. Obaja muži po páde zahynuli, lietadlo bolo úplne zdevastované, kabína rozbitá a stroj nepoužiteľný.

15. júla 2009 – Ultraľahké lietadlo spadlo na letisku v Ražňanoch, okres Sabinov. Na základe zistení polície išlo o povolený cvičný let. Pri páde utrpel 63-ročný pilot zranenia, ktorým na mieste podľahol. Druhého 34-ročného člena posádky lietadla po oživovaní previezli s ťažkými zraneniami do nemocnice. Ťažkým zraneniam na druhý deň podľahol.

18. augusta 2010 - Pri Partizánskom sa zrútilo športové lietadlo, nehoda si vyžiadala životy dvoch ľudí. Podľa svedkov nehody sa pilot pokúšal vo vzduchu o vývrtku, ale akrobatický kúsok sa stal preňho i druhého človeka osudným.

5. júna 2011 - Do záhrady rodinného domu v obci Lipová pri Nových Zámkoch spadlo ultraľahké lietadlo. Na jeho palube boli dve osoby, ktoré boli s ľahkými zraneniami prevezené do novozámockej nemocnice. Posádku lietadla tvorili skúsení letci - 48-ročný muž zo Šale a 68-ročný muž z Bánova v okrese Nové Zámky.

6. mája 2012 – Letecké nešťastie v Liskovej v okrese Ružomberok si vyžiadalo dve obete. Išlo o manželský pár z Poľska. Lietadlo odštartovalo, urobilo zákrutu a spadlo do poľa za letiskom.

5. apríla 2015 - Ťažké zranenie utrpel občan Slovenskej republiky, ktorý pri severomaďarskom meste Sátoraljaújhely nezvládol pristávanie so závesným klzákom. Muž nezvládol pristávací manéver s rogalom a za doposiaľ neznámych okolností spadol do vinice.

8. mája 2015 – Pilot aeromobilu, ktorý podvečer havaroval na nitrianskom letisku v Janíkovciach, neutrpel pri havárii stroja žiadne vážnejšie poranenia. Unikátny aeromobil pilotoval jeho vynálezca a konštruktér, Štefan Klein, ktorý z havarovaného stroja vyšiel na vlastných nohách a sťažoval sa na bolesti lakťa a chrbta. Aeromobil padal z výšky približne 300 metrov, Klein stihol aktivovať padák, ktorý náraz stlmil. Spoločnosť AeroMobil vo svojom stanovisku informovala, že prototyp AeroMobil 3.0 je po havárii len mierne poškodený.