Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 17. máj 2024Meniny má Gizela
< sekcia Regióny

Spory okolo Triblavinskej cesty nie sú stále vysporiadané

Triblavinská cesta je v zmysle ustanovení cestného zákona účelovou komunikáciou, má charakter verejnej komunikácie. Tvrdí to starosta Chorvátskeho Grobu Miroslav Marynčák.

Bratislava 3. mája (TASR) – Betónové zátarasy priečne položené cez takzvanú Triblavinskú cestu sú už minulosťou, je opäť priechodná pre motorové vozidlá. Cesta spája časť obce Chorvátsky Grob - Čierna Voda s Ivankou pri Dunaji (okres Senec).

V lokalite Čierna Voda sa intenzívne stavia bez elementárneho riešenia dopravnej infraštruktúry. Takzvaná Triblavinská cesta je za tejto situácie mimoriadne vyťažená. Problém je v tom, že stále nie je zaradená do cestnej siete. Hoci NDS už v marci 2011 podmieňovala pripojenie Triblavinskej cesty na diaľničné kolektory práve jej zaradením do cestnej siete a aj majiteľ časti pozemku, cez ktorý prechádza trasa tejto komunikácie, od obce Chorvátsky Grob takýto prísľub vlani dostal.

"Obec na jej zaradení do cestnej siete už niekoľko mesiacov intenzívne pracuje. Prebehlo viacero rokovaní s BSK i NDS. Výsledkom by malo byť napojenie cesty na plánované diaľničné kolektory," pripomenul dnes prednosta Obecného úradu v Chorvátskom Grobe Peter Matula.

Táto cesta kedysi slúžila ako dopravná komunikácia pre družstvo, aby sa poľnohospodárske stroje mohli dostať na okolité polia a aj ako prístup do areálu bývalých Hydinární. Dnes je časť pozemkov pod touto cestou súkromným majetkom, ktorý je zapísaný ako dvor a nie ako cesta. Pozemky vlastní akciová spoločnosť MCST, ktorá túto spojnicu už druhýkrát uzavrela. Situáciou sa zaoberali zástupcovia rezortného ministerstva dopravy, Obecného úradu v Chorvátskom Grobe, polícia, Národná diaľničná spoločnosť i vyššieho územného celku. Problém bol prerokovaný aj na verejnom zhromaždení 25. apríla. Matula pre TASR uviedol, že "cesta slúži ako verejná komunikácia a mala byť zaradená do regionálnej cestnej siete. V tomto smere sme aj dostali prísľub zo strany Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý by mohol komunikáciu prevziať do svojej správy ako cestu tretej triedy. Najskôr však musí prebehnúť jej majetkové vysporiadanie."

Podľa predsedu predstavenstva MCST, a.s., Štefana Sládečka spoločnosť vykonala potrebné činnosti a zabezpečila opäť priechodnosť Triblavinskej cesty aj na úseku, ktorý nie je cestnou komunikáciou, ale je vedený ako dvor v súkromnom vlastníctve. Tento postup MCST je výsledkom pozitívneho vyhodnotenia konštruktívneho prístupu zástupcov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, Národnej diaľničnej spoločnosti SR a Okresného dopravného inšpektorátu OR PZ Senec k verejnému prerokovania problematiky legalizácie Triblavinskej cesty, ako aj riešenia dopravy v lokalite Čierna Voda - Triblavina a v neposlednom rade aj hľadania takého postupu, ktorý bude znamenať ukončenie úplného obmedzenia využívania areálov na Triblavine. Niektoré vyjadrenia starostu Chorvátskeho Grobu na verejnom zhromaždení považuje Sládeček za verejný prísľub k posúdeniu žiadosti a vydania takého stanoviska, ktoré bude vytvárať jasný rámec predpokladov pre ďalšie využitie areálu MCST na Triblavine. Podľa názoru MCST "je prístup do areálu na Triblavine legálne zabezpečený zo starej Seneckej cesty cez účelovú komunikáciu, vybudovanú práve pre účely prístupu do toho ich areálu." Sládeček považuje za nesprávnu interpretáciu jeho zverejnených vyjadrení ku stavu mosta ponad diaľnicu D1, cez ktorý prechádza Triblavinská cesta, ktoré odzneli zo strany zástupcov obce na verejnom zhromaždení 25. apríla.

Triblavinská cesta je v zmysle ustanovení cestného zákona účelovou komunikáciou, má charakter verejnej komunikácie. Tvrdí to starosta Chorvátskeho Grobu Miroslav Marynčák. "Nie je umiestnená v uzavretom priestore alebo objekte. V doterajšom šetrení sa nepodarilo štátu, žiadnej fyzickej ani právnickej osobe preukázať vlastníctvo k samotnej komunikácii, ani to, že komunikácia bola riadne povolená a skolaudovaná. Komplexné riešenie jej využívania, rekonštrukcia, napojenie na diaľničné kolektory D1, či na Seneckú cestu je podmienené jej legalizáciou. Obec Chorvátsky Grob víta každú iniciatívu, ktorá môže viesť k zlepšeniu zlej situácie s dopravným napojením časti Čierna Voda a ktorá nezhorší stav komunikácií, najmä Triblavinskej cesty, neohrozí prevádzku obce a nezhorší životné prostredie obytných zón na Čiernej Vode," doplnil starosta Marynčák.