Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 20. máj 2024Meniny má Bernard
< sekcia Zahraničie

Egypt poprel, že by havarované lietadlo menilo pred pádom smer

Ilustračné foto. Lietadlo EgyptAir Foto: TASR/AP

Haváriu neprežil nikto zo 66 cestujúcich a členov posádky.

Káhira 24. mája (TASR) - Lietadlo spoločnosti EgyptAir, ktoré sa počas letu z Paríža do Káhiry zrútilo vo štvrtok nadránom do Stredozemného mora v oblasti medzi Gréckom a Egyptom, pred zmiznutím nezmenilo smer, tvrdí Egypt.

Podľa vyjadrenia gréckeho ministra obrany Panosa Kammenosa však radar ukázal, že AirbusA320 urobil neočakávanú obrátku 90 stupňov vľavo a začal padať. Po prudkom poklese o vyše 7600 metrov urobil obrátku 360 stupňov vpravo, kým sa zrútil do mora. Z radarov sa im stratil vo výške približne 3000 metrov.

Haváriu neprežil nikto zo 66 cestujúcich a členov posádky.



Šéf egyptskej štátnej spoločnosti poskytujúcej letecké navigačné služby, Ehab Azmy povedal agentúre AP, že lietadlo letelo v normálnej výške 11.280 metrov, kým zmizlo z radaru a žiaden nezvyčajný pohyb neurobilo.

"Tento fakt popiera to, čo Gréci hovoria o lietadle: že náhle stratilo výšku, kým zmizlo z radaru," citovala ho BBC.

Azmy dodal, že lietadlo ešte nemalo problémy, keď vstúpilo do egyptského vzdušného priestoru, kde ho sledovali "takmer minútu alebo dve, kým sa stratilo".

Grécki leteckí predstavitelia uviedli, že leteckí dispečeri hovorili s pilotom, keď vstúpil s lietadlom do gréckeho vzdušného priestoru a všetko vyzeralo normálne. Potom sa s ním pokúsili znova skontaktovať, keď mal prejsť do egyptského vzdušného priestoru, ale napriek opakovanému volaniu lietadlo nereagovalo.

Egypťan Ahmy vo vyhlásení, ktoré poskytol denníku Al-Ahram tiež poprel správu, že egyptská kontrola letovej prevádzky nadviazala kontakt s pilotom lietadla.

Egypt v nedeľu vyslal robotickú ponorku do pátrania po letových záznamníkoch nezvestného lietadla EgyptAiru.

Prezident Abdal Fattáh Sísí povedal, že zatiaľ by bolo predčasné prikláňať sa k jednej konkrétnej teórii príčiny havárie letu MS804.

Egyptský minister civilného letectva sa vyjadril, že možnosť teroristického útoku je pravdepodobnejšia ako technické zlyhanie, ale podľa Sísího "je všetko možné".

Predpokladá sa, že sa letové záznamníky nachádzajú v hĺbke od 2500 do 3000 metrov pod hladinou mora.

Výzva z Francúzska

Francúzski odborníci, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní príčin pádu lietadla spoločnosti EgyptAir počas letu z Paríža do Káhiry, považujú za predčasné vyhlásenia svojich egyptských kolegov, že na palube zrejme došlo k výbuchu.

O tomto závere informovala dnes agentúra AP s odvolaním sa na nemenovaného člena egyptského vyšetrovacieho tímu, ktorý sa zúčastnil na analýze nájdených fragmentov telesných pozostatkov obetí leteckého nešťastia.

Zdroj spresnil, že predmetom skúmania bolo 80 fragmentov tiel, ktoré boli nájdené uplynulý piatok počas pátrania v Stredozemnom mori. Uviedol, že ide o veľmi malé fragmenty, "nie sú medzi nimi celé časti tiel, ako rameno či hlava".

Zdroj dodal, že "logickým vysvetlením tohto faktu by bola explózia" na palube lietadla, ktorá spôsobila jeho zrútenie do mora.

Francúzsky expert Gérard Feldzer však dnes v reakcii pre televíziu BFMTV upozornil, že na fragmentoch telesných pozostatkov sa našli spáleniny a "to vyvoláva pochybnosti", pretože môže ísť rovnako o dôsledok "požiaru i explózie na palube lietadla".

"Naopak, keby sa našli stopy po výbušnine, a k tomu môže dôjsť, pochybnosti zmiznú - išlo by o atentát," vysvetlil Feldzer. Apeloval vyčkať na ďalšie podrobnosti, ktoré prinesie vyšetrovanie a vyjasní sa nimi, či pád lietadla spôsobila explózia, alebo požiar na jeho palube.

Francúzska rozhlasová stanica Europe 1 dnes informovala, že Egypt požiadal Francúzsko o poskytnutie všetkých existujúcich záznamov o lietadle, kým sa nachádzalo na parížskom letisku Roissy-Charles-de-Gaulle a vo francúzskom vzdušnom priestore.