Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Regióny

Kompa pri Vojke už premáva, k obnoveniu plavby na Dunaji dôjde čoskoro

Potápači z Útvaru osobitného určenia Ministerstva vnútra SR počas bezpečnostnej prehliadky ponorenej časti lode Regina Danubia, ktorá kotví v bratislavskom prístave pred piatkovým summitom lídrov štátov Európskej únie v Bratislave 14. septembra 2016. Foto: TASR - Vladimír Benko

Oprava poškodeného úseku brehu Dunaja sa podarila v rekordne krátkom čase. Pred začatím prác nasadili na posúdenie stavu poškodenia potápača, ktorý pod vodnou hladinou zisťoval rozsah poškodenia.

Vojka nad Dunajom 15. septembra (TASR) – Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. (SVP), ukončil opravu poškodeného úseku brehu Dunaja, ktorý v nedeľu (11.9.) poškodila loď Anesha. Oprava sa podarila v rekordne krátkom čase. Informoval o tom dnes na brífingu vo Vojke nad Dunajom riaditeľ závodu Dunaj, SVP Jozef Dúcz.

Ako povedal, od dnešného rána kompa na prívodnom kanáli Vodného diela Gabčíkovo (VDG) medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica opäť premáva. „Hladina je zatiaľ nízka. Ak budú zabezpečené plavebné hĺbky, na základe opatrení dopravného úradu môžeme povoliť plavbu na Dunaji a spustiť vodnú cestu,“ uviedol s tým, že počas opráv sa hladina na vodnom diele znížila cca o 200 cm.



Opravu realizovali pracovníci SVP spolu so špecializovanou stavebnou spoločnosťou. Pred začatím samotných prác bol na posúdenie stavu poškodenia nasadený potápač, ktorý pod vodnou hladinou zisťoval rozsah poškodenia. „Po znížení hladiny mohli pracovníci pristúpiť k oprave. Teleso hrádze sa skladá z niekoľkých vrstiev, ktoré zaručujú jej nepriepustnosť. Poškodené boli izolačné vrstvy, ako aj samotné teleso hrádze. Pri oprave bolo dosypané teleso hrádze, položené dve vrstvy špeciálneho asfalto-betónového tesnenia. Na zabezpečenie vodonepriepustnosti bola na povrch aplikovaná tzv. asfaltová pečať,“ vysvetlil Dúcz.

Po ukončení prác začali vodohospodári s postupným zvyšovaním hladiny v prívodnom kanáli a zdrži VDG. „Výšku hladiny na Dunaji dnes premeriava tzv. vytyčovacie plavidlo, ktoré prevádzkuje SVP, š.p. Plavidlo pracuje pomocou sonaru, ktorým meria výšku hladiny na určených miestach plavebnej dráhy,“ priblížil riaditeľ. Pripomenul, že oprava hrádze zatiaľ stála cca 70.000 eur, ale toto číslo ešte nie je konečné. Výšku škody určuje aj mimoriadna manipulácia na vodných stupňoch Čuňovo, Gabčíkovo, Dunakiliti. Ďalej sú to hydroenergetické škody, ktoré musí vyčísliť Vodohospodárska výstavba. Vznikli škody súvisiace aj s využívaním vodnej cesty na Dunaji, týka sa to prepravcov osôb a tovaru.